blog-header-images-hobl3 (1)

Veelvoorkomende fouten bij Google Ad Grants en hoe deze te vermijden

Willem van Bolderen

Willem van Bolderen

Eigenaar en advertising specialist

Je bent gestart met een Google Ad grants campagne maar de resultaten vallen tegen. Dit is een gegeven wat wij vaker terugkrijgen van klanten die zelf aan de slag zijn gegaan met Grants. Vaak zijn er met een aantal aanpassingen veel betere resultaten te behalen. Wij hebben de meestvoorkomende fouten op een rij gezet.

Fouten die vaak gemaakt worden

Er zijn een aantal zaken die vaak misgaan bij het beheren en optimaliseren van een Grants account.

Conversietracking

Vaak ontdekken we dat conversietracking niet goed is ingesteld tijdens onze controles van advertentieaccounts. Laten we bij het begin beginnen:

Advertentieaccounts met Google Ad Grants concurreren alleen met andere Grants accounts. Dit betekent dat jouw advertenties pas getoond worden als er geen betaalde advertenties zijn die bieden op dezelfde zoekwoorden als jij. Omdat veel non-profits vaak op dezelfde populaire zoekwoorden mikken, is de beschikbare advertentieruimte beperkt. Je moet dus echt uitblinken om op te vallen.

Google Ads gebruikt geavanceerde biedstrategieën die zich baseren op bepaalde signalen om in te schatten wanneer de kans op een conversie (bijvoorbeeld een aankoop of aanmelding) groot is. Deze signalen helpen om te bepalen hoeveel er geboden wordt op een zoekwoord. Hoe beter de signalen die je aan Google levert, hoe competitiever Google kan bieden als het systeem denkt dat de persoon die de zoekopdracht uitvoert relevant is.

Als je weinig of geen conversies meet, dan heeft het systeem geen goede gegevens om op te baseren of het meer of minder moet bieden tijdens de veiling. Dit is het moment waarop besloten wordt welke advertentie bovenaan de zoekresultaten komt.

Kortom, hoe meer conversies je meet, des te sterker de signalen die je aan het algoritme geeft. Dit vergroot je kansen om meer kliks en conversies te genereren, omdat je beter kunt bieden in de advertentieveilingen.

Heb je nu weinig conversies? Kies dan eens voor conversies die hoger in de funnel zitten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een website bezoek van drie minuten of langer. Op die manier zul je zien dat je veel meer conversies teruggeeft aan het algoritme.

Niet de juiste matchtypes

Vaak kiezen organisaties die gebruik maken van Google Ad Grants voor exacte of phrase zoekwoorden. Dit betekent dat de advertenties alleen verschijnen als mensen zoeken op precies die termen of hele specifieke combinaties van termen. Hoewel dit nauwkeurigheid biedt, beperkt het ook de zichtbaarheid van je account op andere gerelateerde zoektermen waarop je ook gevonden zou kunnen worden.

Elk Grants account krijgt een maandelijks budget van $10.000. In de praktijk blijkt het vaak moeilijk om dit budget volledig te benutten, vooral als je je beperkt tot exacte of phrase zoekwoorden. Door deze beperking mis je de kans om zichtbaar te zijn op een breder scala aan zoektermen die mogelijk ook relevant zijn voor jouw organisatie.

Daarom is het aan te raden om te kiezen voor brede zoekwoorden. Door brede zoekwoorden te gebruiken, vergroot je de kans dat je advertenties worden getoond bij een verscheidenheid aan zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan je onderwerp, maar niet exact overeenkomen met specifieke termen die je hebt gekozen. Dit kan helpen om meer verkeer naar je website te trekken en zo meer effectief gebruik te maken van je budget.

Te veel campagnes

Te veel campagnes in een Grants account zien we regelmatig terugkomen. Het probleem hierbij is dat elk van deze afzonderlijke campagnes vaak niet genoeg data verzamelt, waardoor het voor het algoritme lastiger wordt om effectief te sturen op prestaties. Dit kan resulteren in minder optimale advertentieplaatsingen en een inefficiënte besteding van je budget.

Een betere aanpak zou zijn om meerdere campagnes samen te voegen. Door campagnes te consolideren, voeg je de conversiedata samen in grotere sets, wat het algoritme beter in staat stelt om beslissingen te nemen over waar en hoe advertenties worden getoond. Dit zorgt niet alleen voor een efficiënter gebruik van je budget, maar kan ook de algehele prestaties van je advertenties verbeteren.

Daarnaast is er een alternatieve strategie die je kunt overwegen: de portfoliostrategie. Bij deze aanpak behoud je de verschillende losse campagnes, maar combineer je de data van al deze campagnes. Hierdoor kan het algoritme gebruikmaken van een bredere set aan gegevens om beslissingen te nemen, terwijl je toch specifieke budgetten kunt toewijzen aan elke campagne afzonderlijk.

Geen gebruik maken van smart bidding

Het komt vaak voor dat accounts vasthouden aan standaard campagnes met een maximumbod van 2 dollar. Dit kan je account aanzienlijk beperken, omdat je met een dergelijk bod moeilijk kunt concurreren met de mogelijkheden die smart bidding strategieën bieden. Smart bidding stelt je namelijk in staat om flexibel meer te bieden dan die 2 dollar, afhankelijk van de waarschijnlijkheid van een conversie.

Door te kiezen voor smart bidding, kan het algoritme automatisch biedingen aanpassen om de kansen op conversie te maximaliseren. Dit gebeurt op basis van een reeks factoren, zoals het tijdstip van de dag, de locatie van de gebruiker, en het apparaat dat gebruikt wordt. Het star vasthouden aan een maximumbod van 2 dollar ontneemt je de mogelijkheid om optimaal gebruik te maken van deze geavanceerde biedtechnieken, die kunnen helpen om meer verkeer en conversies te genereren.

Overweeg daarom het gebruik van smart bidding strategieën om de prestaties van je campagnes te verbeteren en competitiever te zijn in de veilingen. Dit zal niet alleen de zichtbaarheid en het bereik van je advertenties vergroten, maar ook de algehele effectiviteit van je Google Ad Grants account verhogen.

Verbeter je account

Nu je inzicht hebt in de meest gemaakte fouten binnen Google Ad Grants, weet je precies welke stappen je moet ondernemen om je account te optimaliseren. Gebruik deze kennis om je campagnes effectiever in te richten en te beheren, zodat je het maximale uit je beschikbare budget haalt en je doelstellingen effectiever bereikt. Elk verbeterpunt biedt een kans om je zichtbaarheid te vergroten en meer impact te genereren met je advertenties.

Kom je er nog steeds niet helemaal uit? Neem dan even contact met ons op: wij kijken graag met je mee.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.8 / 5. Stemtelling: 29

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Artikel inhoud

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Een duurzame website: heb jij er wel eens van gehoord?

Tegenwoordig is het onderwerp duurzaamheid een steeds breder gedragen onderwerp dat terugkomt in allerlei vakgebieden. Van de verduurzaming van een wagenpark tot het verduurzamen van een bedrijfspand door isolatie en nieuwe verwarmingstechnieken. Maar wist je dat een website ook duurzamer kan? Vast niet.

Google Ads auction insights (veilinginzichten) optimaal benutten

Het begrijpen van Google Ads veilinginzichten (auction insights) kan je helpen bij het optimaliseren van Google Ads campagnes. Door veilinginzichten te benutten, kunnen bedrijven een concurrentievoordeel behalen, advertentieprestaties optimaliseren en de ROI verhogen.

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.