hobl-5

Google Ads auction insights (veilinginzichten) optimaal benutten

Willem van Bolderen

Willem van Bolderen

Eigenaar en advertising specialist

Het begrijpen van Google Ads veilinginzichten (auction insights) kan je helpen bij het optimaliseren van Google Ads campagnes. Door veilinginzichten te benutten, kunnen bedrijven een concurrentievoordeel behalen, advertentieprestaties optimaliseren en de ROI verhogen.

Wat zijn Google Ads veilinginzichten (auction insights)?

Om bij het begin te beginnen: wat zijn nu eigenlijk die veilinginzichten? Veilinginzichten bieden gegevens over hoe jouw advertenties presteren in vergelijking met andere adverteerders in Google Ads. Deze inzichten bieden waardevolle statistieken zoals vertoningsaandeel, overlappercentage, percentage hogere positie, percentage bovenaan de pagina en overtreffingspercentage. Al deze gegevens geven je een stukje van de puzzel over hoe jouw advertenties presteren ten opzichte van de concurrentie.

Veilingstatistieken begrijpen

De zes verschillende statistieken kunnen misschien wat overweldigend zijn. Wat houden ze in en wat heb je eraan?

Vertoningspercentage

Vertoningsaandeel is het percentage vertoningen dat jouw advertenties ontvangen in vergelijking met het totaal beschikbare aantal vertoningen. Een hoog vertoningsaandeel duidt op een sterke advertentiezichtbaarheid. Stel je kwam 1000 keer in aanmerking voor een vertoning en uiteindelijk ben je 100 keer vertoond, dan is je vertoningsaandeel 10%. In het voorbeeld hierboven hebben wij een vertoningspercentage van 14,72%.

Wanneer een vertoningspercentage onder de 10% is dan wordt deze niet weergeven.

Een hoog vertoningsaandeel wijst op sterke zichtbaarheid en marktaanwezigheid, terwijl een laag vertoningsaandeel kan duiden op kansen voor verbetering in biedstrategieën of advertentierelevantie. Er zijn diverse factoren die bepalen of een advertentie wordt weergegeven. De kwaliteitsscore van zowel de advertentie als de bestemmingspagina is belangrijk, maar ook het maximale bod en de ingestelde targeting spelen een cruciale rol.

Overlappercentage

Het overlappercentage toont hoe vaak jouw advertenties en die van een concurrent tegelijkertijd verschijnen. Het monitoren van het overlappercentage helpt bij het identificeren van concurrenten die op dezelfde zoektermen als jij adverteren. In het voorbeeld hebben wij een overlappercentage van ruim 64% met onze grootste concurrent. Het is dan ook erg belangrijk om te experimenteren met advertentieteksten en jouw advertenties zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat jij de klik pakt, en niet de concurrent.

Percentage hogere positie

Het percentage hogere positie geeft aan hoe vaak de advertentie van een andere adverteerder in dezelfde veiling op een hogere positie is weergegeven dan jouw advertentie wanneer beide advertenties op hetzelfde moment werden weergegeven. In het voorbeeld kun je zien dat concurrent vaak een hogere positie dan wij hebben. Hier moeten wij dus aan werken. Denk hierbij aan advertentierelevantie, kwaliteitsscore en bod.

Percentage boven aan pagina

Het percentage boven aan pagina meet hoe vaak jouw advertenties bovenaan de organische zoekresultatenpagina verschijnen.

Absoluut percentage boven aan pagina

Deze statistiek geeft aan hoe vaak jouw advertenties bovenaan de zoekresultatenpagina verschijnen en op de absolute toppositie staan, dus positie 1. Hoge percentages hier duiden op succesvolle biedstrategieën en hoge advertentierelevantie. In het voorbeeld staan wij bijna 17% op de nummer 1 positie.

Hoe bekijk je de veilinginzichten?

Je kunt de veilinginzichten eenvoudig terugvinden in de interface van Google Ads. Je gaat naar

  1. Campagnes
  2. Inzichten en rapporten
  3. Veilinginzichten

Gebruik van veilinginzichten voor campagneoptimalisatie

Er valt veel te leren van de concurrentie inzichten in het Auction Insights-rapport. Deze inzichten laten niet alleen zien waar je staat ten opzichte van je concurrenten, maar ze wijzen ook op kansen voor strategische aanpassingen om de prestaties van je campagne te verbeteren.

Jouw campagnes optimaliseren met de veilinginzichten (auction insights)

Tip 1: Herken en analyseer concurrenten

Zie je een onbekende concurrent opduiken? Dit kan betekenen dat er een nieuwe speler op de markt is. Bekijk wie deze concurrent is en wat hun strategie is. Het kan ook zijn dat je te breed adverteert, waardoor je zoekwoorden te algemeen zijn. Overweeg om uitsluitingszoekwoorden te gebruiken of je campagne specifieker in te richten.

Tip 2: Bekijk op keyword niveau

Een hoog overlappercentage met een bepaalde concurrent wijst op directe concurrentie voor dezelfde zoekwoorden. Door de context te analyseren waarin deze overlap plaatsvindt, kun je je zoekwoordstrategie verfijnen. Dit kan door nichegebieden te identificeren die minder door concurrenten worden bediend of door biedingen/targets aan te passen op zeer concurrerende zoekwoorden waar je een sterke waardepropositie hebt. Je kunt dit het beste doen door het overlappercentage door te kijken op keyword niveau. Dat doe je als volgt:

Tip 3: Vergelijk en pas je biedstrategieën aan

Vergelijk jouw biedstrategie met die van je concurrenten. Hoe is de balans tussen jullie vertoningspercentages en advertentieposities? Als jij hogere posities hebt, maar je concurrent een hoger vertoningspercentage, is het wellicht verstandig je biedstrategie aan te passen. Houd ook rekening met concurrenten die een groeiend vertoningspercentage hebben en bereid je voor om je marktaandeel te beschermen.

Tip 4: Optimaliseer je budget en kwaliteitsscore

Een laag vertoningspercentage bij belangrijke zoekwoorden kan erop wijzen dat je budget te laag is. Zorg ervoor dat je budget toereikend is om de hele dag door zichtbaar te zijn in de veilingen. Als je kwaliteitsscore te laag is, wordt je advertentie minder vaak vertoond. Optimaliseer je bestemmingspagina en verhoog de relevantie van je advertentie om je kwaliteitsscore te verbeteren.

Tip 5: Maak je advertenties uniek en aantrekkelijk

Is het overlappercentage met concurrenten hoog? Pas je advertentie aan zodat deze opvalt en potentiële klanten aanspreekt. Zorg ervoor dat je advertentie onderscheidend is. Als de advertenties van je concurrenten vaak op een hogere positie getoond worden, overweeg dan om je bod te verhogen of de kwaliteitsscore van je bestemmingspagina te verbeteren. Dit kan leiden tot een hogere click-through rate (CTR).

Tip 6: Monitor en reageer op marktveranderingen

Door de inzichten uit het veilingrapport weet je wie je belangrijkste online concurrenten zijn. Let goed op wanneer nieuwe spelers gaan adverteren op jouw zoekwoorden. Dit geeft je de kans om snel te reageren en je strategie aan te passen. Merk je dat bepaalde concurrenten minder vaak verschijnen? Dit kan betekenen dat de kosten voor hen te hoog werden, wat jou kansen biedt om je aanbod uit te breiden of andere kanalen te gaan gebruiken.

Tip 7: Bekijk of je zelf te veel of te weinig biedt

Als we naar bovenstaand voorbeeld kijken dan zien we een concurrent die een laag vertoningspercentage heeft. Toch staat deze concurrent bovenaan de pagina in 91% van de gevallen dat hij vertoond werd. In 33% van de gevallen staat deze helemaal bovenaan op de nummer 1 positie. Om dit voor elkaar te krijgen lijkt het erop dat deze concurrent veel geld betaald voor een click omdat hij maar weinig vertoningen heeft.

In dit geval is Flamecontrol de grootste speler. Deze wordt én vaak vertoond, én met een hoge goede positie. Hieraan kun je afleiden dat deze partij veel budget heeft, goede content die aansluit bij de advertentie en zoekwoorden en de juiste advertentieteksten.

Met deze tips kun je je Google Ads campagnes verder optimaliseren en ervoor zorgen dat je beter presteert dan je concurrenten. Blijf je campagnes regelmatig evalueren en pas je strategie aan op basis van de verkregen inzichten.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.9 / 5. Stemtelling: 20

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Artikel inhoud

Loop jij tegen deze problemen aan?

Bureau geeft weinig inzicht

Het bureau dat jullie ads beheert laat weinig tot niet zien wat er nu precies maandelijks gebeurt.

Geen echt meetbare resultaten

Meer dan clicks en pagina bezoeken worden niet gemeten. Maar hoeveel omzet haal je nu uit de campagnes?

Verschillende contactpersonen

Je hebt vaak wisselende contactpersonen waarbij deze vaak net afgestudeerd zijn.

Geen pro-actieve houding

Het bureau vraagt weinig tot geen input vanuit jullie organisatie en komt niet met adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

SEO vs SEA: Wat is beter?

SEO en SEA zijn twee essentiële strategieën voor online zichtbaarheid. Ontdek in dit artikel de voor- en nadelen van beide methoden en welke het beste aansluit bij jouw bedrijfsdoelen. Lees hoe SEO zorgt voor duurzame groei en SEA voor snelle resultaten, en waarom een combinatie van beide vaak de beste aanpak is.

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.