Budget van Google Ad Grants gaat niet op – wat moet ik doen?

Inhoudsopgave

Vaak krijgen wij te horen van organisaties die actief bezig zijn met Google Ad Grants dat zij het budget van 10.000 doller per maand niet op krijgen. Daardoor komt een campagne vaak niet helemaal van de grond en worden de gewenste resultaten niet geboekt. Wij hebben een aantal tips voor je op een rij gezet zodat je het meeste uit het gratis budget kunt halen.

Behandel Grants niet als een regulier Google Ads account

Misschien wel het belangrijkste om meer uit te geven: behandel je Grants account niet als een betaald regulier account. Vaak zien wij -en dat is ook logisch- dat marketeers het account inrichten als zijnde een regulier account.

Het is belangrijk om te weten dat een Grants Google Ads account alleen concurrent met andere Grants accounts, en dus niet met betalende partijen. Dit zou natuurlijk ook erg oneerlijk zijn als dit wel het geval zou zijn geweest. Daarnaast komen Grants accounts pas in aanmerking voor een plekje in de zoekresultaten wanneer er geen betalende accounts meedoen aan de zoekwoordveiling. Hieruit kunnen we een aantal learnings trekken.

Commerciële zoekwoorden werken vaak niet

Omdat er op commercieel interessante keywords vrijwel altijd een betalend account biedt, kom je er simpelweg niet tussen met een Grants account. Kies daarom niet voor de meest commerciële termen. Uiteraard kun je altijd proberen om een handvol vertoningen op commerciële termen te pakken, maar probeer je te focussen op minder populaire termen en wat meer long-tail keywords.

Target hoger in de funnel

Waar je bij een regulier Google Ads account zo voorzichtig mogelijk wil omgaan met het beschikbare budget is dat bij een Grants campagne vaak anders. Zoals je merkt is het nog knap lastig om het volledige budget te benutten. Kies daarom (ook) voor termen waarop de (koop)intentie lager ligt. Met een betaald account zou je dit niet zo snel doen, maar omdat er vaak genoeg budget is raden wij dit altijd aan. Op deze manier breng je mensen op de hoogte van het bestaan van jouw product of dienst. Daarnaast kun je deze personen bijhouden in de verschillende remarketinglijsten om hen vervolgens op andere kanalen te (re)targeten.

Benut de kracht van smart bidding

Smart Bidding in Google Ads is een geautomatiseerd biedsysteem dat gebruik maakt van machine learning om je biedingen te optimaliseren voor het bereiken van specifieke doelen, zoals het maximaliseren van conversies of het behalen van een bepaalde return on ad spend (ROAS). Het systeem past biedingen in real-time aan op basis van een breed scala aan signalen, zoals apparaat, locatie en tijdstip, om zo de kans op een succesvolle conversie te vergroten. Hierdoor wordt het adverteren efficiënter en effectiever.

Smart Bidding werkt goed voor Google Ad Grants omdat het helpt de maximale CPC van 2 dollar te omzeilen. Door gebruik te maken van machine learning optimaliseert Smart Bidding de biedingen automatisch om de kans op conversies te maximaliseren. Dit betekent dat je, ondanks de CPC-beperking, beter kunt concurreren met hogere biedingen en een grotere kans hebt om hoger in de betaalde resultaten te eindigen dan je concurrenten.

Om smart bidding goed in te kunnen zetten dien je wel je conversie tracking optimaal in gericht te hebben.

Conversietracking

Toch is het cruciaal om zoveel mogelijk signalen aan het algoritme te geven. Hoe meer data Google heeft, hoe beter het kan inschatten wanneer een Google-gebruiker potentieel interessant is, en op basis daarvan meer bieden op een zoekwoord. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk conversiedata terug te geven aan Google Ads. Dit helpt het algoritme om te leren en te optimaliseren.

Als je echter weinig conversies hebt (minder dan 30 per maand), is het aan te raden om ook conversies te meten die hoger in de funnel zitten, zelfs als deze niet je primaire doelen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een websitebezoek van 30 seconden. Dit noemen we soft conversions. Deze bredere set aan conversies geeft het algoritme meer data om mee te werken, waardoor het beter kan optimaliseren en je uiteindelijk meer uit je advertentiebudget kunt halen.

Een andere manier om dit (deels) op te vangen is om gebruik te maken van een portfoliostrategie. Een portfoliostrategie combineert conversiedata van meerdere campagnes, waardoor er meer datapunten beschikbaar zijn. Dit helpt het algoritme om beter in te schatten wanneer een gebruiker interessant is en optimaliseert zo de biedingen. Hierdoor worden je Google Ad Grants efficiënter en effectiever ingezet.

Kopieer campagnes met verschillende strategieën

Een laatste maar misschien wel belangrijkste tip: zet campagnes meermaals in met verschillende strategieën:

  1. CPC campagne
  2. CPA campagne
  3. Conversies maximaliseren campagne

Vaak zien wij dat bovenstaande aanpak resulteert in een flinke stijging in uitgave van het budget. Na verloop van tijd zul je zien dat de CPA campagne het meeste gaat uitgeven en opleveren. Op het begin zal vooral de CPC campagne de meeste clicks (en conversies) genereren. Zo lang je nog niet het volledige budget op maakt raden wij aan om deze aanpak te blijven hanteren

Mochten de resultaten nog steeds tegenvallen dan kunnen wij een vrijblijvende audit voor je doen. Wij analyseren daarbij het account en delen onze bevindingen: helemaal gratis ;).

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.9 / 5. Stemtelling: 45

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.