Als je het woord ‘conversie’ hoort dan denk je al snel aan een aankoop van een product of de aanvraag van een dienst. Deze conversies noemen we harde conversies, of macro conversies. Dit zijn vaak de uiteindelijke doelen die je met jouw website wilt behalen. Maar over soft conversies (of micro conversies) hoor je mensen veel minder praten, terwijl deze net zo belangrijk zijn om te meten.
Belang van meten van conversies
Het is belangrijk dat conversies meetbaar worden gemaakt. Het meetbaar maken van conversies is essentieel om het succes van je website te monitoren. Op basis van deze data maak je jouw plannen. Waar gaan we op inzetten? Welke kanalen horen daarbij? Als je geen conversies meet dan is het schieten met hagel, en heb je geen idee wat nu wel- of niet werkt.
Soft conversies
Soft conversies, of micro conversies zijn eigenlijk subdoelen van je website. Stel je verkoopt t-shirts in jouw webshop. De harde conversie is dan een aankoop. Een soft conversie (subdoel) is in dit geval bijvoorbeeld het inschrijven van een nieuwsbrief. Simpel gezegd gaat het dus om alle relevante acties die een bezoeker uitvoert voordat deze overgaat tot een aankoop/een aanvraag op jouw website.
Een aantal voorbeelden van soft conversies:
- inschrijven nieuwsbrief
- downloaden van pdf (e-book, use case, handleiding)
- bekijken van video content
- configurator invullen
- item in winkelmandje plaatsen
Belang van soft conversies
Het belang van soft conversies meten wordt nog wel eens onderschat. Soft conversies kunnen zorgen voor een hogere omzet, mits je er goed op inspeelt. Zie je bijvoorbeeld dat mensen afhaken in het bestelproces nadat zij hun gegevens hebben ingevuld? Dan kan je hen bijvoorbeeld een mail sturen met een procentuele korting. Ook zegt een soft conversie vaak wat over de mogelijke koopintentie van een website bezoeker. Het is dus handig om deze conversies in kaart te brengen. Een soft conversie is vaak een aanloop naar een harde conversie.
Meer data
Je kan nooit genoeg data hebben. Stel je hebt een bedrijf dat subsidies aanvraagt voor grote bouwprojecten. Je hebt misschien maar 5 klanten in een jaar die een offerte opvragen via de website. Met 5 harde conversies kun je natuurlijk geen (online) marketing bedrijven, omdat je simpelweg niet weet welk traject zich voor de harde conversie heeft afgespeeld. In zo’n geval zijn soft conversies belangrijk. Zo kan je bijvoorbeeld denken aan het downloaden van een brochure, of het bezoeken van use case pagina’s. Deze soft conversies zeggen namelijk wat over de intentie van de gebruiker.
Advertising – smart bidding
Als je Google Ads campagnes draait dan zijn soft conversies al helemaal belangrijk. Google Ads biedt tegenwoordig steeds meer vormen van smart bidding aan. Met smart bidding kun je het algoritme van Google het bod per click laten bepalen. Er wordt gestuurd op de kans dat de Google gebruiker een conversie zal uitvoeren op de website. Google stuurt dus op de intentie van de gebruiker.
Om gebruik te maken van deze manier van adverteren moet je Google genoeg data ‘voeren’. Wanneer er maar een paar conversies binnenkomen dan heeft het algoritme geen goede handvatten om op te sturen. Wanneer je ook soft conversies meegeeft heeft Google dit vaak wel, en zul je veel meer uit hetzelfde budget kunnen halen.
Start met soft conversies meten
Nu je het belang kent van soft conversies is het tijd om deze in te gaan richten. Ik raad je aan om deze conversies in de Google Tag Manager aan te maken. Deze conversies stuur je dan naar Google Analytics en – wanneer je hier gebruik van maakt – naar de Facebook Pixel en LinkedIn Insight Tag. Op die manier meet je op elk platform dezelfde conversies.
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 4.7 / 5. Stemtelling: 39
Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.