Adverteren zonder Facebook Pixel? Onmogelijk!

Inhoudsopgave

Veel marketingbureaus en adverteerders maken met het adverteren op Facebook- en Instagram nog steeds geen gebruik van de Facebook Pixel. Marketingbureaus verkopen je dure campagnes, maar kunnen eigenlijk niet zeggen wat het nu precies oplevert. Waarom is het adverteren met een Facebook Pixel nu zo essentieel? In dit blog lees je er alles over. 

Het begin: Wat is nu de Facebook Pixel?

De Facebook-pixel is een analysehulpmiddel waarmee je de effectiviteit van je advertenties kunt meten en inzicht kunt krijgen in de acties die mensen uitvoeren op je website. Het is een klein stukje code dat je op je website plaatst waarmee Facebook kan zien wat er op je website gebeurt. De Facebook Pixel ontvangt de acties die op je website uitgevoerd worden. Het is misschien een beetje verwarrend, maar de Facebook Pixel gebruik je ook voor het adverteren op Instagram. Dit wordt namelijk vanuit dezelfde omgeving geregeld.

Wat zijn de voordelen van de Facebook Pixel

De Facebook Pixel biedt een hoop voordelen voor het adverteren op Facebook- en Instagram. Hieronder een aantal van de grootste voordelen:

Meten van acties en conversies

Met de Facebook Pixel kun je zelf je eigen doelen instellen die je graag wil meten. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier, een afspraak maken, inschrijven voor een nieuwsbrief of een aankoop doen. Je kunt hierin zelf je keuze maken. Als je adverteert op Facebook- en Instagram kun je standaard zien hoeveel bezoekers je binnenhaalt en hoeveel mensen je hebt bereikt, maar niet direct welke doelen er nu daadwerkelijk behaald zijn.

Door het installeren van de Facebook Pixel kun je in je advertentieaccount zien welke doelen er behaald zijn met je advertenties en wat dit heeft gekost. Hier kun je op anticiperen door veranderingen in je campagne aan te brengen of juist op- of af te schalen. Meten is natuurlijk weten!

Daarbij kun je Facebook Ads je advertenties zelf laten optimaliseren op basis van je gekozen actie. Wil je bijvoorbeeld verkopen? Dan laat je Facebook optimaliseren op verkopen. Hierdoor laat Facebook advertenties zien aan personen, waarvan het algoritme denkt dat zij geneigd zijn om een product te kopen. In elke succesvolle social advertising strategie is een Facebook Pixel dus essentieel.

Retargeting

Het komt niet vaak voor dat een websitebezoeker direct bij zijn eerste websitebezoek converteert (aankoop, inschrijven, etc.). Vaak gaat hier een heel proces aan vooraf voordat deze beslissing wordt genomen. Daar komt de Facebook Pixel mooi van pas. Met de Facebook Pixel kun je doelgroeplijsten vullen in je advertentieaccount. Je kunt dus bijvoorbeeld website bezoekers die geen conversie hebben opgeleverd, opnieuw een advertentie laten zien. Hiermee verhoog je de kans dat zij uiteindelijk een actie uitvoeren op je website.

Je kunt dit zover trekken als je zelf wil. Je kunt bijvoorbeeld bezoekers die zijn afgehaakt in het bestelproces of een product in hun winkelmandje hebben zitten opnieuw benaderen met een incentive in de vorm van een korting. Of de 25% van de bezoekers die het langst op je website hebben doorgebracht opnieuw benaderen.

Je kent het zelf wel. Je hebt op Zalando schoenen bekeken en vervolgens zie je ze de hele tijd op je social media kanalen voorbij komen.

Lookalike doelgroepen (vergelijkbare doelgroepen)

Facebook Ads biedt een aantal opties om te targeten. Zo kun je kiezen voor locaties, leeftijden en interesses. Soms heb je echter een product of dienst waarvan niet zo makkelijk te omschrijven is wie nu precies je doelgroep is. Hier komen lookalike audiences (of vergelijkbare doelgroepen in het Nederlands) van pas.

Met een aan lookalike doelgroep kun je met data uit de Facebook Pixel een doelgroep op laten stellen, dat lijkt op data uit je Pixel. Denk bijvoorbeeld aan je huidige website bezoekers.

Een ander voorbeeld: je hebt een groot klantenbestand en wil mensen bereiken die lijken op deze klanten. Je upload deze lijst naar Facebook en het algoritme rolt hier een nieuwe doelgroep uit. Je nieuwe klant lijkt immers op je huidige klant.

Op deze manier kun je super relevant targeten op mensen die lijken op je huidige klanten of bezoekers. Wil je meer lezen over lookalike doelgroepen?

Benieuwd geworden naar de Facebook Pixel en zijn mogelijkheden? Neem contact op voor verdere informatie of hulp!

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.8 / 5. Stemtelling: 61

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.