Adverteren voor een lokale onderneming op Facebook kan soms lastig zijn. Stel je bent een lokale loodgieter en wil een doelgroep kiezen om advertenties aan te tonen op Facebook. Hoe kies je dan de juiste doelgroep?
Met Facebook advertising target je meestal op basis van interesses. Maar consumenten hebben nu niet echt uitzonderlijke interesse in een loodgieter als zij hier niet naar op zoek zijn. Vaak wordt er dan op basis van specifieke doelgroepomschrijvingen gebruik gemaakt van Facebook advertenties. Dit resulteert in weinig zichtbaarheid en weinig clicks tegen een hoge CPC, omdat je doelgroep simpelweg te klein of niet relevant genoeg is.
Met de Carpet Bombing strategie kun je hier handig op inspelen en kun je achter jouw geïnteresseerde doelgroep komen.
Wat is Carpet Bombing?
Carpet Bombing in termen van online marketing houdt in dat een geselecteerd gebied gebombardeerd wordt met advertenties waarbij geen rekening wordt gehouden met de interesses van de doelgroep. Net als bij een echte Carpet Bombing krijgt iedereen in de gekozen locatie jouw advertenties te zien. Het doel van een Carpet Bombing is dus niet om de doelgroep direct een product of dienst af te laten nemen, maar om inzicht te krijgen in wie je doelgroep nu eigenlijk is, en welke personen geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.
Hoe maak je gebruik van Carpet Bombing op Facebook
Om gebruik te maken van deze strategie dien je een aantal stappen te doorlopen:
- Stel de Facebook Pixel in.
Het instellen van de Facebook Pixel op je website is essentieel om het succes van je campagne te meten. Het geeft inzicht in de prestaties van de campagne en wat de campagne oplevert.
- Maak een advertentie
Maak een heldere advertentie waarbij de doelgroep duidelijk te zien krijgt wat je aanbiedt en waar je voor staat. Houdt het in deze fase simpel, het gaat niet om directe verkopen of aanvragen maar om erachter te komen wie geïnteresseerd is in je product of dienst. Target hierbij op basis van locatie en eventueel op leeftijd.
- Maak een aangepaste doelgroep (custom audience) aan
Met de Facebook Pixel is het mogelijk om een aangepaste doelgroep aan te maken. Kies daarbij voor de mensen die op je advertentie geklikt hebben en maak hier een aangepast doelgroep voor aan.
- Maak follow-up advertenties
Nu je een doelgroep hebt gevonden die interesse in je product of dienst heeft getoond is het van belang dat je aan deze doelgroep relevante advertenties laat zien. Kies voor een incentive (een weggevertje) in de vorm van een tijdelijke aanbieding of ander voordeeltje.
Carpet Bombing: wat voor jou?
Met de Facebook pixel kun je eveneens zien of de mensen die op je tweede advertentie geklikt hebben een conversie hebben opgeleverd of niet. Ook hier kun je weer aparte advertenties voor maken om hen over de streep te trekken. Het voordeel van de Carpet Bombing aanpak is dat je een doelgroep samenstelt die bewezen interesse heeft getoond (door te klikken op je eerste advertentie). De kosten per click zijn – hoe verder in de funnel de potentiele klant zich bevindt – hoger, maar in het algemeen is voor een lokale onderneming de ROI ook een stuk hoger dan adverteren op basis van interesses.
Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden en kom je er zelf niet helemaal uit? Wij helpen je graag verder!
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 4.8 / 5. Stemtelling: 42
Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.