Facebook biedt een hoop mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken. Toch komen de targetingopties die beschikbaar zijn soms niet helemaal overeen met de doelgroepkenmerken die jij voor ogen hebt. Hierdoor kun je niet de gewenste doelgroep bereiken. Hoe ga je hier nu mee om? Met lookalike audiences!
Wat zijn lookalike audiences op Facebook?
Lookalike audiences – vergelijkbare doelgroepen in het Nederlands – zijn doelgroepen die op basis van een bestaande lijst met personen gemaakt wordt. Stel je verstuurt maandelijks een nieuwsbrief en hebt hiervoor een mailinglijst. Deze lijst kun je inladen op Facebook en het algoritme vindt de mensen die qua interesses erg lijken op de mensen uit jouw lijst. Op die manier vind je de mensen die relevant zijn voor jouw product of dienst.
Zoals Facebook het zelf stelt: “Je volgende klant lijkt op je huidige klant” – en daar is natuurlijk geen woord aan gelogen.
Je kunt niet alleen lookalike audiences (vergelijkbare doelgroepen) genereren uit een klantenbestand, je kunt dit ook doen op basis van de bezoekers van je website (retargeting). Een voorwaarde hiervoor is wel dat de Facebook Pixel geïnstalleerd is op je website. Lookalike audiences op Facebook is een van de vele manieren om te targeten op Facebook. Er zijn natuurlijk nog veel meer Facebook targeting methodes die je kunt gebruiken wanneer je het lastig vindt om de juiste doelgroep te kiezen, zoals de carpet bombing methode.
De voordelen van lookalike audiences op Facebook
Facebook lookalike audiences hebben een aantal voordelen. Een korte opsomming:
1. Tijdbesparend
Je hoeft geen diepe analyses te maken om tot de juiste doelgroepkenmerken te komen. Je laadt je huidige klantenbestand in en Facebook rolt hier vervolgens zelf een vergelijkbare doelgroep uit met mensen die naar alle waarschijnlijkheid geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.
2. Levert meer op
In de regel leveren lookalike audiences meer op dan doelgroepen die je zelf ingesteld hebt omdat zij veel lijken op je huidige klanten.
3. Relevantie is hoger
Doordat je personen verzamelt die vergelijkbaar zijn met je huidige klanten, is de advertentie voor de lookalike audience een stuk relevanter dan wanneer je zelf selecteert op basis van interesses.
Wil je hier nu zelf ook mee aan de slag? Wij helpen je graag verder!
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 4.9 / 5. Stemtelling: 43
Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.