blog-header-images-hobl3 (1)

Jouw doelgroep bereiken op Facebook met lookalike audiences

Willem van Bolderen

Willem van Bolderen

Eigenaar en advertising specialist

Facebook biedt een hoop mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken. Toch komen de targetingopties die beschikbaar zijn soms niet helemaal overeen met de doelgroepkenmerken die jij voor ogen hebt. Hierdoor kun je niet de gewenste doelgroep bereiken. Hoe ga je hier nu mee om? Met lookalike audiences!

Wat zijn lookalike audiences op Facebook?

Lookalike audiences – vergelijkbare doelgroepen in het Nederlands – zijn doelgroepen die op basis van een bestaande lijst met personen gemaakt wordt. Stel je verstuurt maandelijks een nieuwsbrief en hebt hiervoor een mailinglijst. Deze lijst kun je inladen op Facebook en het algoritme vindt de mensen die qua interesses erg lijken op de mensen uit jouw lijst. Op die manier vind je de mensen die relevant zijn voor jouw product of dienst.

Zoals Facebook het zelf stelt: “Je volgende klant lijkt op je huidige klant” – en daar is natuurlijk geen woord aan gelogen.

Je kunt niet alleen lookalike audiences (vergelijkbare doelgroepen) genereren uit een klantenbestand, je kunt dit ook doen op basis van de bezoekers van je website (retargeting). Een voorwaarde hiervoor is wel dat de Facebook Pixel geïnstalleerd is op je website. Lookalike audiences op Facebook is een van de vele manieren om te targeten op Facebook. Er zijn natuurlijk nog veel meer Facebook targeting methodes die je kunt gebruiken wanneer je het lastig vindt om de juiste doelgroep te kiezen, zoals de carpet bombing methode.

De voordelen van lookalike audiences op Facebook

Facebook lookalike audiences hebben een aantal voordelen. Een korte opsomming:

1. Tijdbesparend
Je hoeft geen diepe analyses te maken om tot de juiste doelgroepkenmerken te komen. Je laadt je huidige klantenbestand in en Facebook rolt hier vervolgens zelf een vergelijkbare doelgroep uit met mensen die naar alle waarschijnlijkheid geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

2. Levert meer op
In de regel leveren lookalike audiences meer op dan doelgroepen die je zelf ingesteld hebt omdat zij veel lijken op je huidige klanten.

3. Relevantie is hoger
Doordat je personen verzamelt die vergelijkbaar zijn met je huidige klanten, is de advertentie voor de lookalike audience een stuk relevanter dan wanneer je zelf selecteert op basis van interesses.

Wil je hier nu zelf ook mee aan de slag? Wij helpen je graag verder!

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.9 / 5. Stemtelling: 43

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Artikel inhoud

Loop jij tegen deze problemen aan?

Bureau geeft weinig inzicht

Het bureau dat jullie ads beheert laat weinig tot niet zien wat er nu precies maandelijks gebeurt.

Geen echt meetbare resultaten

Meer dan clicks en pagina bezoeken worden niet gemeten. Maar hoeveel omzet haal je nu uit de campagnes?

Verschillende contactpersonen

Je hebt vaak wisselende contactpersonen waarbij deze vaak net afgestudeerd zijn.

Geen pro-actieve houding

Het bureau vraagt weinig tot geen input vanuit jullie organisatie en komt niet met adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.