Vaak horen wij van non-profit partijen dat het hen niet lukt om echt impact te maken met Grants. Een veelgehoord probleem is dat er weinig tot geen impressies zijn. Vaak wordt er dan voor gekozen om Google Ad Grants maar links te laten liggen, maar dat is enorm zonde. In dit artikel leggen wij je uit hoe je de impressies (gevolgd door clicks) flink kunt verhogen.
Redenen waarom een Grants account voor lage impressies zorgt
Er is een aantal redenen waarom Google Ad Grants weinig impressies genereert.
Te commerciële zoektermen
Zoals je misschien wel weet komen Google Ad Grants account pas aan bod als er geen betaalde Google Ads account zijn die bieden op de zoektermen waarop jij ook adverteert. Dit zou natuurlijk ook oneerlijk zijn: een betaald account zou dan meer moeten bieden per keyword omdat een Grants account ook meedoet aan de veiling.
Wanneer je met een Google Grants account adverteert op hele populaire, commerciële termen, dan is de kans natuurlijk klein dat je hierbij impressies genereert. Doordat er altijd wel een betaald account adverteert op deze termen, kom je er simpelweg gewoon niet tussen.
Beperkte matchtypes
Waar je bij een betaald account vaak werkt met matchtypes als exact en phrase, werkt dit bij Grants accounts minder goed. Te strakke matchtypes ervoor zorgen dat je campagnes te weinig zoekvolume genereren. Dit leidt tot lage impressies en beperkte vertoningen.
Te weinig budget ingesteld
Vaak zien we dat in Google Ad Grants accounts een te laag dagbudget per campagne is ingesteld. Dat is zonde. Omgerekend heb je 329 dollar per dag (10.000/30,4 dagen). Als je de campagnes niet genoeg budget meegeeft, dan gaat het budget natuurlijk ook niet op.
Conversietracking niet op orde
Wanneer we starten of het beheer van een Grants account overnemen dan valt vaak op dat de conversietracking niet op orde is. Zonde! Niet alleen voor je eigen inzichten (je wil immers weten wat je inspanningen nu precies opleveren), maar ook voor het algoritme. Dat zit zo: het algoritme van Google Ads optimaliseert campagnes aan de hand van o.a. conversiedata. Hoe meer conversiedata je in het account hebt zitten, hoe beter het algoritme snapt welke gebruikers interessant zijn.
Daarbij zien we ook vaak dat er enkel conversies helemaal onderin de funnel worden ingericht. Denk aan donaties, aanmelding als vrijwilliger of een aankoop. Deze conversies komen relatief weinig voor, waardoor Google Ads minder houvast heeft en minder signalen om op te optimaliseren
Geen gebruik maken van smart bidding
Wat we ook vaak zien is dat Google Grants accounts geen gebruik maken van smart bidding. Smart bidding zijn campagnevormen als ‘conversies maximaliseren’ en ‘doel-CPA’. Wanneer je hier geen gebruik van maakt ben je gebonden aan de maximale clicksprijs van 2 dollar. Hiermee kom je simpelweg tekort als je het wil opboksen tegen je concurrenten.
Hoe zorg ik dan wel voor veel impressies?
Nu je weet wat je fout doet, wil je natuurlijk ook weten hoe je het oplost en eindelijk een succes van jouw Grants account kan gaan maken. No worries: wij hebben de oplossingen voor je hieronder uitgewerkt.
Gebruik broad match (brede zoekwoorden)
Om jezelf niet te beperken zouden adviseren wij altijd te beginnen met broadmatch keywords. Zo kan het algoritme van Google zijn gang gaan. Uiteraard heb je hierdoor soms wel wat minder relevante termen waarop je naar voren komt, maar zo lang je het volledige budget opmaakt is dat niet erg. Je kunt daarnaast handmatig keywords uitsluiten die je uit het zoektermenrapport haalt als deze echt te irrelevant zijn.
Ga ook voor long tail zoekwoorden
Probeer niet enkel op de meest commerciële termen zichtbaar te zijn, maar probeer juist iets verder van deze termen af te blijven. Daarbij kun je breed denken. Als er een haakje is met het onderwerp van jouw organisatie is dit in principe al een relevant keyword om op te adverteren. Je bereikt hier toch weer iemand mee die misschien wel geïnteresseerd is in jouw missie. Daarnaast kun je bezoekers bijhouden in doelgroeplijsten en deze met bijvoorbeeld betaalde social of Google Ads campagnes retargeten.
Conversies die hoger in de funnel zitten inrichten
Stel dat het doel van jouw website is om nieuwe donateurs te werven. Uiteraard maak je dit event meetbaar in Google Ads. Toch komt het relatief weinig voor dat mensen een donatie via de website doen. Hierdoor heb je weinig conversiedata. Weinig data = weinig resultaat zoals je eerder in dit artikel hebt gelezen.
Kies naast deze belangrijke conversies ook voor minder belangrijke conversies. Denk aan het bezoeken van een contactpagina, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van een document. Dit zijn conversies die veel vaker voorkomen. Hierdoor kan het algoritme veel beter inschatten wanneer iemand interessant is, en daardoor ook meer bieden (en dus meer zichtbaarheid).
Gebruik smart bidding
Wij raden altijd aan om te beginnen met een ietwat ongewone aanpak. Wij zetten elke campagne in drievoud in: conversies maximaliseren, doel-cpa en max. cpc. Deze campagnes zijn exact hetzelfde, alleen hebben een andere biedstrategie. Uiteindelijk zul je zien dat de conversies maximaliseren en doel-cpa campagne het beste gaat presteren. Naarmate de tijd vordert ga je voor de best presterende campagne. De andere schakel je uit.
Zet Performance Max in
Sinds begin 2025 hebben alle Google Grants account de beschikking over Performance Max campagnes. Voorheen kon je alleen gebruik maken van Search, dus dit is een hele verbetering en kan wel een kleine gamechanger genoemd worden.
Met Performance Max campagnes ben je niet meer alleen zichtbaar in het zoeknetwerk van Google, maar ook met banners op andere websites (display) en bijvoorbeeld met video’s op YouTube. Hiermee kun je je bereik flink vergroten, en dus ook veel meer impressies behalen.
Zet een Dynamic Search Ads (DSA) campagne in
Vaak worden DSA campagnes overgeslagen in Grants accounts, maar het kan je juist veel inzichten, en vooral impressies geven. Met een DSA campagne stel je een advertentie in, maar zonder zoekwoorden. Google Ads zoekt dan zelf relevante zoektermen bij je advertentie. Zo kun je achter nieuwe zoekwoorden komen die je dan weer in kunt zetten in een losse campagne.
Aan de slag
Met deze tips moet het ook jou lukken om veel meer impressies te genereren met Google Ad Grants. Lukt het toch niet helemaal? Dan helpen wij je graag verder. Wij beheren tientallen Grants accounts en weten precies wat wel- en niet werkt.
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 4.9 / 5. Stemtelling: 23
Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.