hobl-8

Waarom je GA4 conversies niet als primaire conversies moet instellen in Google Ads

Willem van Bolderen

Willem van Bolderen

Eigenaar en advertising specialist

Het lijkt soms de makkelijkste oplossing: conversies importeren vanuit GA4. Dit wordt dan ook vaak aangedragen vanuit Google Ads en het is natuurlijk met een paar klikken geregeld. Toch raad ik je af om conversies uit Analytics te importeren in Google Ads. Er is een aantal redenen waarom dit niet verstandig is.

Verschil in Google Ads conversies en GA4 conversies

Om maar bij het begin te beginnen: conversies in Google Ads zijn vaak anders dan conversies in GA4. Dat moeten wij natuurlijk even uitleggen.

GA4 maakt gebruik van andere en complexere attributiemodellen. Dit betekent dat de manier van meten anders is. Een voorbeeld: Iemand komt via een advertentie op de website terecht, en vervolgens zijn er nog een aantal contactmomenten via organische wegen en via social. GA4 maakt dan een schatting van de bijdrage van elk kanaal. Zo wordt er een verdeling gemaakt over de verschillende kanalen heen. Het kan dan bijvoorbeeld voorkomen dat GA4 maar 0,2 conversies (of helemaal geen conversie) toewijst aan Google Ads.

Waarom kiezen voor directe conversietracking vanuit GTM

Wanneer je conversies direct vanuit de Google Tag Manager naar Google Ad stuurt heb je vaak meer conversiedata. Daarbij kun je ook gebruik maken van view through conversies. Een view through conversie is een conversie die plaatsvindt nadat iemand je advertentie heeft gezien zonder erop te klikken; bijvoorbeeld: iemand ziet een display-advertentie voor jouw webshop, klikt niet, maar bezoekt later via Google jouw site en doet een aankoop.

Een ander belangrijk verschil is dat je met directe conversietracking vanuit GTM gebruik kan maken van enhanced conversions. Het voordeel van enhanced conversions is dat ze helpen om meer conversies nauwkeurig toe te schrijven, zelfs als cookies beperkt worden door privacyregels; dit verbetert de datakwaliteit die nodig is voor Smart Bidding, waardoor biedstrategieën zoals Target ROAS of Maximize Conversions een stuk beter werken.

Maak gebruik van beide methoden

Het echte geheim? Gebruik beide systemen. Laat GTM de directe conversies naar Ads sturen, en gebruik GA4 als een back-up voor extra controle. Stel de GA4 conversies als secundair in Ads. Nu zul je zien dat je met de directe GTM conversies meer geregistreerde conversies hebt. De GA4 conversies worden dan ook niet gebruik voor de optimalisatie van de smart bidding campagnes, maar dienen puur ter ondersteuning. Als een van de trackingmethode om een of andere (technische) reden wegvalt, dan kun je dit opvangen met de GA4 conversies.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.7 / 5. Stemtelling: 46

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Artikel inhoud

Loop jij tegen deze problemen aan?

Bureau geeft weinig inzicht

Het bureau dat jullie ads beheert laat weinig tot niet zien wat er nu precies maandelijks gebeurt.

Geen echt meetbare resultaten

Meer dan clicks en pagina bezoeken worden niet gemeten. Maar hoeveel omzet haal je nu uit de campagnes?

Verschillende contactpersonen

Je hebt vaak wisselende contactpersonen waarbij deze vaak net afgestudeerd zijn.

Geen pro-actieve houding

Het bureau vraagt weinig tot geen input vanuit jullie organisatie en komt niet met adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.