Wij krijgen wel eens de vraag of een organisatie niet beter zelf hun Google Grants campagne kan beheren en optimaliseren. Het in eigen beheer gebruik maken van Google Grants heeft zo zijn voor- en nadelen. In deze blog vertellen wij je precies welke afwegingen je moet maken om te kiezen om Grants uit te besteden of om het juist zelf te doen.
Wat is Google Ad Grants?
Even je geheugen verfrissen. Google Ad Grants is een programma voor non-profit organisaties waarbij Google 10.000 dollar per maand beschikbaar stelt om te spenderen aan zoekadvertenties in Google Ads. Hiermee kan een organisatie zichtbaar worden op zoektermen waar zij op dit moment bijvoorbeeld minder goed of niet op worden gevonden.
Het voordeel van dit gratis budget is dat je niet hoeft te betalen om op voor jouw organisatie relevante termen. Stel jouw organisatie is een museum en heeft een nieuwe tentoonstelling. Jij kunt dan bovenaan in Google staan op termen als ‘museum in de buurt’ of ‘museum in amsterdam’, of bijvoorbeeld op het onderwerp van de nieuwe tentoonstelling. Dit is maar een simpel voorbeeld, maar je snapt het idee.
Afwegingen om te maken bij het kiezen om uit te besteden of niet
Er is een aantal afwegingen die je moet maken om te kiezen of je zelf aan de slag gaat met Google Ad Grants of om het in eigen beheer te houden. Wij hebben een overzicht voor je gemaakt zodat jij de beste keuze kunt nemen.
Heb je al ervaring met Google Ads of niet?
Heb je al eerder met Google Ads gewerkt of nog helemaal niet? Wellicht ben je bekend met Google Ads maar ken je nog niet de kneepjes van dit advertentieplatform. Om het maximale uit de beschikbare 10.000 dollar te halen raden wij aan dat je al enige ervaring hebt met het (reguliere) Google Ads kanaal. Heb je geen of heel weinig ervaring? Dan raden wij je af om zelf aan de slag te gaan.
Vanuit klanten krijgen wij vaak de vraag om een cursus te verzorgen. Deze cursussen geven wij met enige regelmaat alleen merken wij dat het echt doorgronden van een Grants campagne heel anders is dan een regulier Google Ads account.
Welke verwachtingen stel je?
Wanneer je start met een Google Ad Grants account is het belangrijk om doelen te stellen. Wat wil je nu precies bereiken? Meer bezoekers? Meer donateurs? Meer nieuwsbrief inschrijvingen? Het kunnen allemaal doelen zijn. Wanneer je geen brede online marketingkennis hebt is het soms lastig om een reële inschatting van de mogelijke resultaten te kunnen halen zonder de juiste tools.
Je kunt er ook voor kiezen om doelen te stellen en vervolgens zelf aan de slag te gaan. Behaal je nu niet de gewenste resultaten dan kun je altijd kiezen voor een online marketingspecialist. Deze kan dan een audit doen van het account en verbeterpunten aandragen. Ook kan deze specialist aangeven of beter zelf verder kunt gaan of dat het beter is om het uit te besteden.
Om de key performance indications (KPI’s) te kunnen meten heb je ook de kennis nodig om dit meetbaar te maken. Je wil immers precies kunnen meten hoeveel mensen nu daadwerkelijk een ticket kopen, zich inschrijven of een contactaanvraag doen. Dit is niet alleen belangrijk voor je eigen inzichten, maar ook voor het algoritme van Google Ads. Hoe meer data Google Ads ontvangt, hoe beter het algoritme kan sturen op de door jou gewenste resultaten.
Maakt jouw organisatie al gebruik van Grants of nog niet?
Een andere afweging die je moet maken bij het kiezen om de campagne uit te besteden of juist niet, is de aanwezigheid van een eventuele huidig account. Wanneer er al een huidig account staat dan kun je in de historie van het account kijken of de resultaten die behaald zijn naar wens zijn. Ook kun je zoals eerder aangegeven een audit laten doen, bijvoorbeeld door ons.
Als jouw organisatie nog geen gebruikt maakt van Ad Grants dan kan het soms lastig zijn om zelf de aanvraag te doen. Je kunt in dat geval beter kiezen voor een partij die de aanvraag voor jou doet.
Is er budget beschikbaar om Google Ad Grants uit te besteden?
Wanneer je er voor kiest om Grants uit te besteden, dan is het uiteraard wel belangrijk dat er enigszins budget is om dit te doen. Toch is dit vaak een goede investering omdat je tegen relatief weinig kosten een potentieel budget hebt van 10.000 dollar per maand. Daarnaast merken wij vaak dat wanneer organisaties zelf aan de knoppen draaien dit budget bij lange na niet wordt opgemaakt. Ook zien wij dat wanneer reguliere Google Ads bureaus Grants campagnes verzorgen, zij dit aanvliegen als een regulier account. Gevolg hiervan is dat de resultaten achterblijven. In zo’n geval raden wij altijd aan om te kiezen voor een bureau dat gespecialiseerd is online marketing voor non-profit organisaties.
Wanneer je zelf aan de slag gaat vergt dit vaak relatief veel tijd van de werknemer en wij merken dat dit er vaak eigenlijk niet is waardoor je wellicht maandelijks geld bespaard door geen specialist in de handen te nemen, maar je uiteindelijk meer kwijt bent door het zelf te doen.
De keuze
Met bovenstaande afwegingen denken wij dat je een weloverwogen beslissing kunt maken of je zelf aan de slag gaat of toch liever kiest voor een specialistische partij. Wij adviseren je graag wat voor jou de beste optie is. Daarnaast ondersteunen wij je ook door bijvoorbeeld een gratis audit van het huidige account te doen zodat je weet waar de kansen liggen en wat er nog meer allemaal mogelijk is. Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op!
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 4.7 / 5. Stemtelling: 12
Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.