De coronacrisis raakt bijna elke sector, met name de horeca, reissector en bloemensector krijgt rake klappen. Toch kan deze crisis vooral voor B2C-bedrijven ook een kans zijn; daarmee bedoel ik niet mondkapjes en desinfecterende handgel voor woekerprijzen online verkopen. Het gebruik van de sociale media zal toenemen in deze tijd, en dit is een manier om jouw doelgroep te bereiken. Zoals de groot filosoof Cruijff al eens zei “Elk nadeel heb z’n voordeel”.
Het social media gebruik neemt enorm toe
Spanje zit op dit moment al een aantal dagen in lockdown. Mensen mogen de straten niet meer op en wie dit wel doet riskeert een boete. Een van de grootste providers in het land laat al weten een enorme piek te zien in het gebruik van data. Zo is het totale internetverkeer met 40% toegenomen, en mobiele data met 25%. Er wordt verwacht dat dit een trend is die zich in andere landen ook gaat voordoen. Zo maakten Chinezen in februari 2020 7,3 uur per dag gebruik van (sociale) media.
Mensen werken – wanneer het werk dit toelaat – zoveel mogelijk thuis. Ook zijn er sectoren waarvan alle werknemers naar huis zijn gestuurd. Deze mensen gaan (uiteraard) tijdverdrijf zoeken. Het gebruik van social media is hier één van. Daarbij komt dat social media voor veel mensen hun bron van nieuws is geworden, waardoor het gebruik toeneemt.
Redenen om extra in te zetten op Facebook- en Instagram ads
Er zijn een aantal redenen om juist nu extra in te zetten op social media ads.
Groter bereik
Doordat mensen meer tijd online doorbrengen is je bereik simpelweg groter. Dit geldt natuurlijk wel alleen als je een product of dienst aanbiedt dat ook in deze tijden geleverd kan worden (of waar misschien zelfs wel extra vraag naar is).
Lagere CPC verwacht
Doordat veel adverteerders wegvallen omdat hun branche stil ligt, is er minder concurrentie. Minder concurrentie betekent in de regel lagere CPC’s waardoor je meer clicks uit je budget kunt halen.
Inzetten op retentie
Ook voor bedrijven die op dit moment hun product of dienst niet kunnen leveren is het van belang in beeld te blijven bij de doelgroep. Je wilt immers niet vergeten worden. Blijf daarom actief op social media en laat zien dat je er bent. Denk dus vooral ook op de lange termijn.
Consumenten shoppen meer online
Omdat veel winkels dicht zijn wordt er meer online geshopt. Je wilt dan natuurlijk ook dat consumenten de weg naar jouw webshop weten te vinden. Hier kunnen gerichte advertenties bij helpen.
Bied jij een product of dienst aan en ben je nog niet of beperkt zichtbaar op social media? HOBL helpt je graag met meedenken.
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 5 / 5. Stemtelling: 1
Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.