Bovenaan in Google met de 0-positie

Inhoudsopgave

Je hoort mensen vaak praten over de nummer 1 positie in Google. Maar wist je dat er ook een 0-positie is? Wij vertellen je er in dit blog alles over. 

Wat is de 0-positie in Google?

Bovenaan in Google. Dat is de nummer 1 positie toch? Of kan het nog hoger? Ja, zeker!

Google wil haar gebruikers zo snel mogelijk antwoord geven op hun vragen. Wanneer je zoekt naar bijvoorbeeld ‘beste tijd voor facebook post’ krijg je direct antwoord op je vraag. Deze positie in Google noemen we de ‘featured snippet’. Hieronder nog een voorbeeld van een featured snippet.

De featured snippet is een antwoord in een gestelde vraag in Google. Het antwoord wordt uitgelicht in een speciaal zoekresultaat bovenaan de zoekpagina. In slecht 10% van de gevallen wordt er een featured snippet vertoond.

Er zijn een aantal voordelen van een featured snippet:

  • Hogere click-trough-rate
  • Meer verkeer naar de website
  • Geeft een betrouwbare indruk
  • Verbeterde zichtbaarheid ten opzichte van concurrentie

Toch zijn er ook geluiden dat een featured snippet nadelig kan zijn. Zo wordt gezegd dat doordat het antwoord direct wordt gegeven, mensen niet meer klikken. Uit praktijk kunnen wij stellen dat dit niet zo is. Wij hebben een aantal pagina’s die op de 0-positie staan (waaronder het voorbeeld uit de eerste alinea) waarbij de CTR flink is gestegen en ook het aantal bezoekers flink omhoog is gegaan.

Hoe krijg je de 0-positie in Google?

Het is natuurlijk nooit zeker of jij daadwerkelijk de 0-positie zult bereiken in Google. Toch zijn er een aantal tips om jouw kansen op de bovenste positie in Google te vergroten.

Maak gebruik van een vraag en vind je zoekwoorden

Kies een onderwerp dat past bij het onderwerp van jouw website. Hiermee is de kans groter dat Google jou als expert ziet en daardoor hoger beoordeeld. Of terwijl: schoenmaker, blijf bij je leest. Om te weten welke vragen worden gesteld in Google kun je gebruik maken van de autofill functie van Google, of gebruik maken van answerthepublic. Er moet relatief veel verkeer zitten op de vraag waarop jij graag antwoord wil geven om een featured snippet te kunnen bemachtigen.

Zorg voor waardevolle content

Zoals je weet is waardevolle content steeds belangrijker voor Google. Zorg er voor dat je content waarde heeft en uniek is. Geen knip- en plak werk dus!

Zorg voor een alinea met het antwoord

Zorg ervoor dat het antwoord in een alinea staat en niet langer dan 40 tot 50 woorden is zodat dit stukje tekst als antwoord kan worden gegeven in de featured snippet. Gebruik hierbij de zoektermen die voorkomen in de zoekopdracht van de Google-gebruiker. Je kunt zelf niet kiezen welke alinea als antwoord gebruikt wordt dus een goed antwoord in 40-50 woorden is extra belangrijk.

Zorg voor een juiste opmaak

De opmaak van de pagina is erg belangrijk. Niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor Google. Zorg in ieder geval voor de volgende zaken:

  1. Maak gebruik van ankers. In dit geval doe je dat door elke alinea een speciale anker (of anchor in het Engels) mee te geven. Hier kun je naar toe refereren bovenaan op de pagina door een link toe voegen naar deze alinea. Je scrollt dan automatisch door naar de betreffende alinea. Bovenaan dit artikel bij ‘Inhoud’ hebben wij hetzelfde gedaan.
  2. Maak gebruik van afbeeldingen. Het gebruik van afbeeldingen bevordert de kans op een hoge positie in Google
  3. Zorg voor de juiste tags. Geef de titel van de pagina een H1 mee, de koppen- en subkoppen een H2 en H3. Hiermee kan Google zien wat de belangrijkste elementen zijn en waar de tekst over gaat
  4. Zorg voor een snelle pagina. De pagina moet snel zijn en goed te lezen. Zorg er dan ook voor dat afbeeldingen niet te groot zijn, en dat de pagina snel laadt.

Nu je weet wat de featured snippet of 0 positie in Google is kun je zelf aan de slag. Kom je er niet helemaal uit? Geen probleem! Wij helpen je graag verder.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.8 / 5. Stemtelling: 185

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.