hobl-2

Google Grants voorwaarden – waar moet je op letten?

Willem van Bolderen

Willem van Bolderen

Eigenaar en advertising specialist

Google Ad Grants (in de volksmond ook wel Google Grants genoemd) is een programma van Google waarbij 10.000 dollar per maand beschikbaar wordt gesteld aan in aanmerking komende organisaties om te besteden aan zoekadvertenties. Toch is Google Grants niet voor elke partij beschikbaar. Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan het toekennen van Google Grants. In dit artikel vertellen wij je alles over de voorwaarden van Google Grants en waar je op moet letten bij de eventuele aanvraag.

Welke organisaties komen in aanmerking?

Om te beginnen moet de organisatie waar je werkzaam bent een non-profit organisatie zijn en ook zo bekend staan. Daarbij moet de organisatie een algemeen nut dienen. Daarnaast is een ANBI-status vrijwel altijd verplicht, tenzij je een kerkelijk genootschap bent. Met een ANBI-status is de aanvraag in principe het makkelijkst. Naast dat je in aanmerking komt voor Google Grants biedt een ANBI-status ook belastingvoordelen bij het ontvangen van giften.

Wel een non-profit maar toch geen Google Grants

Niet elke non-profit komt in aanmerking voor Google Grants. Er zijn een aantal uitzonderingen:

  • Overheidsinstanties (dus ook gemeenten en dergelijke)
  • Ziekenhuizen en andere zorginstellingen
  • Scholen (academische instellingen en universiteiten etc.)

Samenwerkingsverbanden tussen bijvoorbeeld overheden en organisaties met een ANBI-status komen soms wel weer in aanmerking voor Google Grants. Het is dan belangrijk dat je goed duidelijk kunt maken dat het om een samenwerking gaat en de samenwerking een op zichzelf staande organisatie is.

Algemene voorwaarden van Google Ad Grants

Daarnaast zijn er nog algemene -redelijk voor de hand liggende- regels:

  • Discriminatie: Google Grants is niet beschikbaar voor organisaties die discrimineren op basis van religie, ras, handicap, leeftijd, nationaliteit, veteranenstatus, seksuele geaardheid, geslacht, genderidentiteit, of andere kenmerken die kunnen leiden tot systematische discriminatie of marginalisatie.
  • Inhoud: Advertenties, zoekwoorden en websites die gelieerd zijn aan je Google Grants-account mogen geen haat, intolerantie, discriminatie of geweld promoten. Evenmin mogen zij oppositie of negatieve sentimenten jegens beschermde groepen aanmoedigen.
  • Politiek en commercieël: Google Ad Grants-accounts mogen geen verkiezingsadvertenties of commerciële advertenties weergeven. De focus moet strikt liggen op het bevorderen van de liefdadigheidsmissie van je organisatie.

Nu je op de hoogte bent van de vereisten voor het toekennen van Google Ad Grants helpen wij je hier graag verder mee. Wij hebben al vele mooie organisaties mogen begeleiden met de aanvraag en het beheer van hun account. Neem contact met ons op om kennis te maken.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.8 / 5. Stemtelling: 5

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Artikel inhoud

Loop jij tegen deze problemen aan?

Bureau geeft weinig inzicht

Het bureau dat jullie ads beheert laat weinig tot niet zien wat er nu precies maandelijks gebeurt.

Geen echt meetbare resultaten

Meer dan clicks en pagina bezoeken worden niet gemeten. Maar hoeveel omzet haal je nu uit de campagnes?

Verschillende contactpersonen

Je hebt vaak wisselende contactpersonen waarbij deze vaak net afgestudeerd zijn.

Geen pro-actieve houding

Het bureau vraagt weinig tot geen input vanuit jullie organisatie en komt niet met adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.