blog-header-images-hobl-1024x576

Zien wie je website bezoekt in Google Analytics

Willem van Bolderen

Willem van Bolderen

Eigenaar en advertising specialist

Iedereen zou wel willen weten wie nu precies zijn of haar website bezocht heeft. In Google Analytics kun je natuurlijk zien hoeveel mensen je website bezoeken. Ook kun je, mits je het goed ingericht hebt, zien waar de gebruiker vandaan komt, wat hij doet op je website en waar hij weer uitstapt. Maar wie de bezoeker is, dat kun je niet zien. Of toch wel?

Let op: deze manier van identificeren van websitebezoekers is helaas niet meer mogelijk. Toch zijn er tools waarmee je precies kunt zien welke bedrijven op je website zijn geweest. Wij zijn partner van LeadInfo. Met LeadInfo kun je precies zien welke bedrijven je website hebben bekeken en welke pagina’s er zijn bezocht. Als partner vertellen wij je er graag meer over. Heb jij hier nu wel oren naar? Neem dan even contact met ons op.

Zien welke bedrijven je website bezoeken

Om maar meteen antwoord te geven op de vraag wie jouw website bezoekt: dit kun je tot op zekere hoogte inzien. Er is geen functie in Google Analytics waarmee je exact kunt zien wie je website bezoekt. Wel kun je voor een groot gedeelte zien welke bedrijven er jouw website hebben bezocht. Vooral in de B2B-branche is het dus handig als je kunt zien welke bedrijven je website bezocht hebben.

Je hebt hiervoor een aantal derde partijen die dit voor je kunnen regelen. Zij hebben vaak een tool ontwikkeld waarmee je inzicht in je bezoekers kunt krijgen. Als je een website hebt met weinig bezoekers dan zijn de kosten hiervan relatief hoog en is het de investering niet altijd waard. Je kunt ook zelf in Analytics zien welke bedrijven jouw website hebben bezocht. Hoe? Dat leggen we hieronder uit.

Zien welke bedrijven jouw website bezocht hebben in Google Analytics

Allereerst dien je natuurlijk Google Analytics te installeren op je website. In Google Analytics kun je zien middels welke ‘internet service provider’ de gebruiker op jouw website terecht gekomen is. Een internet service provider (ISP) wordt in de volksmond ook wel een provider genoemd. Denk daarbij aan Ziggo, KPN of XS4ALL. Nu kun je hier natuurlijk nog geen bedrijf aan koppelen. Het zijn met name consumenten die gebruik maken van eerder genoemde ISP’s.

Bedrijven, en dan met name de wat grotere, hebben vaak een eigen ISP. Deze eigen ISP’s hebben vaak een herkenbare naam, die erg lijkt, of hetzelfde is als de naam van het bedrijf. Om deze ISP’s in te zien volg je de volgende stappen:

  1. Log in op Google Analytics
  2. Klik in het linkermenu op Doelgroep
  3. Klik daaronder op Technologie
  4. Klik op Netwerk

Nu zie je alle serviceproviders van jouw website bezoekers.

In het overzicht dat je voor je hebt zie je waarschijnlijk veel consumenten ISP’s. Dit vertroebelt de data en geeft een onoverzichtelijk beeld van alle bedrijven die je website bezocht hebben. Maar hier is gelukkig een oplossing voor!

Nu je alle serviceproviders voor je hebt klik je op ‘geavanceerd’ zoals op onderstaande afbeelding.

Klik vervolgens op ‘opnemen’ en verander dit in ‘uitsluiten’.

Verander ‘bevat’ in ‘Overeenkomsten met RegEx’. Plak in het invulveld de volgende ISP’s (meest bekende consumenten ISP’s en crawlers).

ziggo|upc|xs|telfort|casema|tele|breedband|network|adsl|zeelandnet|telenet|isp|versatel|t-mobile|euronet|wdsl|cpe|dsl|alice|kpn|caiw|routit|ict|introweb|multikabel|netwerk|network|pool|planet|dsl|internet|trined|breedband|vodafone|motion|postbus|isp|signet|bbned|belgacom|caiw|cambrium|dataweb|introweb|routit|solcon|claranet|scarlet|wanadoo|comcast|multikabel|ethernet|automatisering|deutsche|provider|communications|breitband|hogeschool|voip|belasting|voip|internl|connections|hogesch|universi

Deze lijst kun je natuurlijk aanvullen met ISP’s die je tegenkomt in de data om zo nog meer consumenten weg te filteren. Wat overblijft zijn voornamelijk bedrijven (vaak met bijbehorende naam). Op basis van deze gegevens kun je beginnen met een strategie te bedenken hoe je om gaat met deze bezoekers en hoe je hier op in kunt spelen.

Wil je een standaard rapport kunnen inzien waarmee je niet telkens een nieuw filter hoeft te maken? Maak dan een aangepast rapport in Google Analytics.

Aangepast rapport in Google Analytics maken

Klik bovenaan je scherm naast ‘Alle gebruikers’ op ‘+Segment toevoegen’. Vervolgens klik je op ‘+New segment’.


Volg dan de volgende stappen uit:

  1. Klik op ‘Voorwaarden’
  2. Verander ‘Opnemen’ in ‘Uitsluiten’
  3. Verander ‘Aantal sessies’ in ‘Serviceprovider’
  4. Verander ‘Bevat’ in ‘Komt overeen met RegEx’
  5. Plak de lijst met ISP’s in het invulveld daarnaast
  6. Geef een logische segment naam zodat je deze in de toekomst kunt herkennen
  7. Klik op ‘Opslaan’


Nu is heb je een filter gemaakt die je altijd kunt raadplegen om te bekijken welke bedrijven jouw website bezocht hebben. Om dit filter te tonen doe je het volgende.

  1. Klik op ‘Alle gebruikers’ naast het blauwe cirkeltje.
  2. Vink ‘Alle gebruikers’ uit
  3. Vink de naam van jouw filter aan’
  4. Klik op toepassen.

Heb je nog vragen? Neem dan eventjes contact met ons op en wij helpen je graag verder. Ook helpen wij je graag met het navolgen van leads op basis van website bezoeken.

UPDATE 2022: Let op! Deze methode is door Google verwijderd uit Analytics. Wil je toch meer inzichten in je data? Neem dan contact met ons op.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 5 / 5. Stemtelling: 3

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Artikel inhoud

Loop jij tegen deze problemen aan?

Bureau geeft weinig inzicht

Het bureau dat jullie ads beheert laat weinig tot niet zien wat er nu precies maandelijks gebeurt.

Geen echt meetbare resultaten

Meer dan clicks en pagina bezoeken worden niet gemeten. Maar hoeveel omzet haal je nu uit de campagnes?

Verschillende contactpersonen

Je hebt vaak wisselende contactpersonen waarbij deze vaak net afgestudeerd zijn.

Geen pro-actieve houding

Het bureau vraagt weinig tot geen input vanuit jullie organisatie en komt niet met adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

SEO vs SEA: Wat is beter?

SEO en SEA zijn twee essentiële strategieën voor online zichtbaarheid. Ontdek in dit artikel de voor- en nadelen van beide methoden en welke het beste aansluit bij jouw bedrijfsdoelen. Lees hoe SEO zorgt voor duurzame groei en SEA voor snelle resultaten, en waarom een combinatie van beide vaak de beste aanpak is.

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.