Waarom je niet altijd voor automatische plaatsingen moet kiezen

Inhoudsopgave

Wanneer je start met een Facebook of Instagram campagne begin je vaak in de Ads manager van Facebook om je advertenties in te richten. Je hebt een mooie doelgroep geselecteerd en in de vervolgstappen krijg je de optie om je ‘plaatsingen’ te kiezen. Plaatsingen zijn de advertentieruimtes die Facebook aanbiedt, denk daarbij aan Facebook nieuwsoverzicht, Instagram Stories etc. Standaard staat de optie ‘Automatische plaatsingen (aanbevolen)’ altijd aan. Dit is echter niet de beste optie. 

In dit blog vertellen we je waarom je juist niet voor ‘Automatische plaatsingen’ moet kiezen en hoe je dit dan wel moet aanpakken. 

Automatische plaatsingen: waarom is dit standaard aangevinkt?

Het verdienmodel van Facebook is om zoveel mogelijk advertenties te tonen waarbij adverteerders betalen voor deze advertentieruimte. Daarom vinken zij ‘Automatische Plaatsingen’ standaard aan, zodat de advertentie wordt omgezet naar elk mogelijke advertentievorm. Toch heeft dit een aantal nadelen die hieronder worden besproken

Nadelen van Automatische Plaatsingen

Een van de grootste nadelen van automatische plaatsingen is dat je geen grip hebt op waar je advertenties vertoont gaan worden. Zo zal veel van het budget gaan naar het Audience Network (waar vaak amper resultaten uit voortkomen). Als je bijvoorbeeld op conversie wil sturen dan is een Facebook advertentie in Messenger misschien niet altijd de plaatsing waarvoor je zou kiezen. Daarbij komt het feit dat Facebook de advertentiebeelden en teksten automatisch omzet naar de beschikbare advertentieplaatsingen. Daardoor ontstaan er soms ads die niet optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die voor handen zijn. Hieronder enkele voorbeelden.

Zoals je kunt zien zijn de gebruikte afbeeldingen vierkant. Deze afbeeldingen zijn eigenlijk bedoeld voor de timeline op Instagram, maar worden hier ingezet als Story ads. De tekst die normaal onder de advertentie op de timeline zou staan, wordt nu automatisch gegenereerd voor de Story advertentie. Het voordeel van een Story advertentie is dat je het hele scherm kunt gebruiken. Nu laten de bovenstaande advertenties deze mogelijkheid liggen. Daarbij wordt de tekst op een raar moment afgekapt, dit is natuurlijk zonde. Je zou denken dat dit enkel voorkomt bij relatief kleine advertisers, maar niets is minder waar. Ook bij grote bedrijven komt deze veelgemaakte fout vaak voor. Je wilt voor elke plaatsing die je kiest, een geoptimaliseerde advertentie.

Hoe moet het dan wel?

Ik raad aan om altijd te kiezen om aparte campagnes en advertentiegroepen te maken per platform en plaatsing. Zo houd je het overzicht en heb je veel meer inzicht in welke advertenties wel óf niet werken. Je kan op deze manier ook beter met het budget schuiven. Als we het over Story advertenties hebben dan zijn er natuurlijk ook partijen die dit wel goed voor elkaar hebben. Neem nu de volgende twee voorbeelden.

Er is in bovenstaande gevallen gekozen om enkel te kiezen voor Story advertenties. Zorg er altijd voor dat je advertentie aansluit bij de gekozen plaatsing. Denk voordat je begint met een Facebook en/of Instagram campagne altijd welke plaatsingen passen bij je doel. Als je merkbekendheid wil  genereren kies je voor andere plaatsingen dan wanneer je harde conversies wil behalen.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.5 / 5. Stemtelling: 10

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.