hobl-8

Hebben pop-ups invloed op SEO?

Willem van Bolderen

Willem van Bolderen

Eigenaar en advertising specialist

Je bent online een artikel aan het lezen in ineens verschijnt er een pop-up op de pagina met daarin een melding. Er wordt gevraagd om je e-mailadres achter te laten of er wordt een download aangeboden. Wist jij dat deze meldingen invloed kunnen hebben op jouw vindbaarheid in zoekmachines als Google? Nee? Lees dan snel verder.

Wat is een pop-up?

Om bij het begin te beginnen: wat is nu precies een pop-up? Een pop-up op een website is vaak een kleine overlay van de pagina met daarin een boodschap. Hiermee probeert de website-eigenaar je verleiden om je gegevens achter te laten of om iets te downloaden. Een pop-up wordt daarom soms als storend ervaren. Het is nog een hele kunst om op het juiste moment een pop-up te tonen.

Een pop-up kan een mooie manier zijn om extra conversie op een website te genereren. Maar je wilt natuurlijk niet dat dit je SEO negatief beïnvloed.

Heeft een pop-up effect op SEO?

Het antwoord is: ja. En dan met name een negatieve invloed. Google gebruikt de gebruiksvriendelijkheid van een website als één van de indicatoren om de uiteindelijke positie van een website in de zoekresultaten te bepalen. Wanneer een pop-up de gebruiksvriendelijkheid van de website beïnvloed het gebruiken van pop-ups zelfs een negatieve invloed op je SEO hebben. Gelukkig kun je dit voorkomen.

Hoe voorkom je dat pop-ups je SEO negatief beïnvloeden?

Er zijn een aantal manieren om te zorgen dat pop-ups jouw vindbaarheid niet beperken. Wij hebben de beste tips voor je op een rijtje gezet:

Bedek niet het hele scherm

Bedek maar een klein deel van het scherm. Ga uit van een percentage 15-25%. Check dit op zowel desktop, tablet als mobiel. De gebruikerservaring mag niet lijden onder de pop-up.

Denk aan de timing

Laat de pop-up niet direct bij binnenkomst zien. Dit wordt als vervelend ervaren en daarnaast worden deze pop-ups het snelst weggeklikt. Toon een pop-up dus pas aan het eind van een pagina of wanneer de bezoeker meerdere pagina’s heeft bekeken.

Denk aan de frequentie

Zorg ervoor dat wanneer een bezoeker de pop-up heeft weggeklikt hij of zij deze niet nogmaals te zien krijgt. Gebruik daarom maar één pop-up per bezoek.

Zorg voor een duidelijke X

Zorg ervoor dat de pop-up makkelijk weggeklikt kan worden met een sluitknop. Simpelweg een klik op de achtergrond gebruiken is niet voldoende.

Gebruik exit-intent pop-ups

Toon een pop-up wanneer de gebruiker zijn muis beweegt naar het sluiten van het tabblad. Het kan SEO-technisch geen kwaad om op het moment dat de gebruiker de website wil verlaten een pop-up te tonen.

Verplaats je in de bezoeker

Door jezelf in de bezoeker te verplaatsen kun je zelf nagaan hoe vervelend een pop-up wel of niet is. Houd de boodschap dan ook laagdrempelig. Denk aan een kleine pop-up onderin het scherm voor het inschrijven van een nieuwsbrief bijvoorbeeld.

Nu je alles weet over pop-ups kun je aan de slag! Heb je toch nog vragen? Wij kunnen je altijd helpen.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.8 / 5. Stemtelling: 25

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Artikel inhoud

Loop jij tegen deze problemen aan?

Bureau geeft weinig inzicht

Het bureau dat jullie ads beheert laat weinig tot niet zien wat er nu precies maandelijks gebeurt.

Geen echt meetbare resultaten

Meer dan clicks en pagina bezoeken worden niet gemeten. Maar hoeveel omzet haal je nu uit de campagnes?

Verschillende contactpersonen

Je hebt vaak wisselende contactpersonen waarbij deze vaak net afgestudeerd zijn.

Geen pro-actieve houding

Het bureau vraagt weinig tot geen input vanuit jullie organisatie en komt niet met adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.