Google Ads ken je vast wel: een gesponsorde advertentie bovenaan in Google. Maar ken je ook Google Ad Grants? Nee? In dit blog lees je er alles over en hoe het jouw non-profit organisatie kan helpen.
Wat is Google Ads Grants?
Google Grants is een geste vanuit Google voor non-profitorganisaties. Daarbij stelt Google een budget van $10.000 per maand beschikbaar voor elke non-profitorganisatie die daarvoor in aanmerking komt. Op die manier kunnen organisaties met een beperkt budget toch met een enorm budget adverteren om de bovenste posities van Google in te nemen. Voor niet non-profit bedrijven is er het reguliere Google Ads.
Vereisten Google Ad Grants
Om in aanmerking te komen voor Google Ad Grants moet je organisatie aan de volgende voorwaarden voldoen:
- De organisatie moet in Nederland gevestigd zijn
- Een stichting, vereniging of kerkelijke organisatie zijn
- Een ANBI of SBBI status hebben
- Goedkeuring van de aanvraag door Techsoup en daarna Google
- Maximaal 2 dollar per click tenzij gebruik wordt gemaakt van Conversies Maximaliseren,
- Doel-CPA of Doel-ROAS (overige strategieën zijn niet toegestaan)
- De Click Through Rate (CTR) moet gemiddeld >5% zijn
- Elke campagne moet uit minimaal 2 advertentiegroepen bestaan met minimaal 2 advertenties per advertentiegroep
- Single keywords zijn niet toegestaan, op een aantal uitzonderingen na
- De kwaliteitsscore van ieder zoekwoord moet minimaal 3 zijn
- Geotargeting is verplicht
Hoe zet je Google Ad Grants op een juiste manier in?
Als je een Google Ad Grants account hebt dan concurreer je niet direct met betalende, reguliere accounts. Je gaat de veiling pas in als er geen betalende accounts zijn.
Telkens wanneer een Google Ad-advertentie geschikt is voor weergave bij een zoekopdracht, doet deze mee aan de advertentieveiling. De veiling bepaalt of de advertentie daadwerkelijk wordt weergegeven en op welke advertentiepositie op de pagina. Met een Google Ad Grants account doe je dus pas mee als er geen betalende accounts mee doen.
Hierdoor is een Google Ad Grants account iets beperkter dan een regulier account. Wij raden een aantal dingen aan bij het inzetten van Google Ad Grants
Maak zoveel mogelijk budget op
Het klinkt veel: $10.000 per maand aan budget. Toch gaat dit moeilijker op dan je in eerste instantie zou denken. Waar je bij een regulier Google Ads account zo precies mogelijk probeert te adverteren, kun je bij Grants beter beginnen met brede zoekwoord targeting. Elke click is in dit geval mooi meegenomen. Probeer eerst het gehele budget op te maken voordat je begint met het optimaliseren. Let er wel op dat de kwaliteitsscore van de zoekwoorden niet onder de 3 zakt.
Richt conversies in
Het is belangrijk dat je conversies hebt ingericht in Google Ads. Op die manier weet je wat de campagne oplevert en heb je betere KPI’s om op te sturen. Ook geeft dit handvatten aan Google Ads voor smart bidding campagnes.
Maak gebruik van Doel-CPA
Doel-CPA is een automatische biedstrategie van Google. Google bepaalt op basis van een ingesteld bedrag – dat je maximaal kwijt wil zijn aan een conversie – het bod per click. Dit gebeurt geheel automatisch. Dit is een manier om het maximale bod van €2 te omzeilen waardoor je veel sneller boven je concurrentie uitkomt. Aangeraden wordt om een erg hoge Doel-CPA in te stellen, zodat Google flink kan bieden per click. Je zult zien dat je op deze manier veel vaker bovenaan de resultaten eindigt.
Nu je dit gelezen hebt wil je natuurlijk ook gebruik gaan maken van Google Ad Grants. HOBL helpt je hier graag mee. Neem contact met ons op en we bespreken de mogelijkheden.
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 4.8 / 5. Stemtelling: 41
Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.