Wist jij dat je de advertenties die jouw concurrent gebruikt op Facebook kunt inzien? Nee? Lees dan snel verder hoe je erachter komt welke advertenties jouw concurrent gebruikt.
Facebook en transparantie
Bij Facebook staan ze nu niet bepaald bekend om hun transparantie. Zo zijn er in het verleden verschillende schandalen geweest en weigerde Facebook inzage te geven in hun handelswijze met betrekking tot data en privacy. De kritiek nam de laatste jaren steeds verder toe en om die reden probeert Facebook transparanter te worden.
De Facebook Ad Libary
Facebook heeft een tool in het leven geroepen waarmee je inzage krijgt in de advertenties van elke Facebook adverteerder, de zogeheten Facebook Ad Libary. Je kunt echter niet alleen de advertenties van andere pagina’s zien, maar ook andere gegevens. Een ander voordeel van deze tool is dat het zonder Facebook account te gebruiken is.
Wij loodsen je door de Ad Libary heen. In dit voorbeeld maken we gebruik van Bol.com.
Rechtsboven in het scherm zie je een vlak met ‘Paginatransparantie’. Klik hierin op ‘Meer weergeven’.
Je kunt hier zien of de pagina in het verleden een andere naam heeft gehad, wanneer de pagina is opgericht en hoeveel mensen beheerder zijn. Op zich heb je weinig aan deze data, maar het kan je toch inzichten geven. Leuk allemaal, maar jij wil natuurlijk gewoon de advertenties van je concurrent zien.
Advertenties van je concurrentie zien
Standaard staat de groene knop geselecteerd omdat Facebook een apart beleid voert als het gaat over politiek geëngageerde pagina’s en advertenties (denk aan de Russische campagnes in 2016 bij de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten). Voor ons dus niet interessant.
Klik op de grijze knop ‘Alle advertenties’. Je krijgt dan alle lopende advertenties van de concurrent te zien.
Je kunt ook zien in welke landen de pagina actief is met advertenties. Ook kun je zien welke platformen gebruikt worden om te adverteren.
Informatie die je in kunt zien
In totaal kun je de volgende gegevens inzien:
- Het aantal actieve advertenties.
- Een overzicht van alle actieve advertenties.
- Landen waarin actieve advertenties worden vertoond.
- De datum waarop de Facebookpagina is gemaakt.
- Eventuele naamsveranderingen van de Facebookpagina.
- De primaire landlocatie van de mensen die de pagina beheren (dit kan uitgeschakeld worden door de pagina).
Hoe haal je voordeel uit deze informatie?
Ben je pas nieuw in de branche van je bedrijf? Dan kun je veel inspiratie opdoen uit de advertenties van concurrenten. Ook kun je vergelijken met je eigen advertenties. Lijken ze erg op elkaar? Of kun je jezelf juist onderscheiden? Houd het een tijdje in de gaten om te zien wat werkt voor je concurrent en wat juist niet.
Wees wel altijd onderscheidend en behoud je eigen stijl. Kopiëren werkt natuurlijk niet, maar het is een mooie tool om inzicht te krijgen en om inspiratie op te doen.
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 4.7 / 5. Stemtelling: 60
Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.