hobl-7

Beste tijd Facebook post in 2024? – De juiste tijd voor een Facebook bericht

Willem van Bolderen

Willem van Bolderen

Eigenaar en advertising specialist

Het is altijd lastig om de beste tijd te bepalen voor het plaatsen van een Facebook post. Het kan enorm veel clicks of interacties schelen als je bijvoorbeeld ’s ochtends een post plaats of laat in de avond. Maar wat is nu de beste tijd voor een Facebook post? Je leest het in deze blog. 

Beste tijd om te posten op Facebook volgens onderzoeken

Er zijn verschillende meningen over wat de beste tijd is om je Facebook bericht te plaatsen. Elk onderzoek noemt een ander tijdstip. Daarbij zit er natuurlijk ook nog verschil in de landen waarin het onderzoek is uitgevoerd. Hierin worden geen sociaal-culturele verschillen meegenomen. Een Amerikaan reageert anders op content dan dat een Nederlander dat doet. Daarbij wordt de factor doelgroep ook niet meegenomen.

Zo geeft het Amerikaanse bedrijf Zenesys aan dat je het beste op Facebook kunt posten tussen 13:00 en 16:00 op een donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag. Coosto (een social media management tool) geeft aan dat posten op een woensdag om 15:00 het beste werkt. Doordat Coosto een van de grooste tools is die het inplannen van social posts verzorgd, hebben zij een goed beeld van wat de beste tijd is om een bericht te publiceren.

Uit een vergelijkingsonderzoek van verschillende partijen maakt TransIP op dat de beste tijd om te posten op een woensdag, donderdag of vrijdag is tussen 12:00 en 15:00. Als we deze aanbevelingen met elkaar vergelijken dan kunnen we stellen dat volgens de onderzoeken je het beste een Facebook post kunt plaatsen op een woensdag, donderdag of vrijdag tussen 13:00 en 15:00. Of wij het hier mee eens zijn? Lees snel verder.

Er is geen beste tijd om te posten op Facebook

Huh? Er is geen beste tijd om te posten op Facebook? Nee, dat klopt!

Verandering van algoritme

De tijd dat de Facebook-tijdlijn chronologisch was is al jaren voorbij. Voorheen zag je altijd het nieuwste bericht bovenaan in je tijdlijn, en deze verliep chronologisch. Doordat het toenemende aantal berichten er voor zorgde dat veel content weinig exposure kreeg is Facebook een andere weg ingeslagen.

Facebook heeft er baat bij dat je zo lang mogelijk van het platform gebruik maakt. Hoe langer jij van het platform gebruik maakt, hoe meer advertenties zij jou kunnen tonen, en hoe meer zij verdienen. Denk daarbij aan voorgestelde video’s en nieuwsberichten. Facebook weet wat je interesseert en probeert dit uit te buiten door soortgelijke content te laten zien. Je zult dan ook sneller berichten zien die wellicht enkele uren of dagen oud zijn, maar die jou wel interesseren. De factor tijd is dus minder belangrijk geworden, en content des te belangrijker.

Toch is tijd nog steeds een factor in het algoritme. Wanneer je een bericht post op Facebook en binnen een korte tijd ontvangt het bericht veel respons, dan ziet Facebook dit als kwalitatief goede content. Stel je plaatst deze content nu laat op de avond, dan zullen er minder reacties en likes komen, waardoor de waarde van je bericht afneemt.

Focus op je branche

Zoals gezegd is tijd een veel minder belangrijke factor geworden dan voorheen. Maar wat is dan wel dé manier om in beeld te komen bij jouw doelgroep?

Je verstand gebruiken

Probeer je altijd in je doelgroep te verplaatsen. Zijn deze personen wel actief op het tijdstip dat je iets wil posten? Of kan je beter vroeg in de morgen een Facebook post de deur uit doen? Waarschijnlijk kun je hier zelf een voorstelling bij maken door je gezonde verstand te gebruiken.

Stel dat je een broodjeszaak hebt, dan kun je het beste een post plaatsen tegen het middaguur, wanneer jouw doelgroep trek begint te krijgen. Het heeft weinig zin om dit aan het eind van de dag te doen, omdat mensen dan de lunch al achter de rug hebben. Kortom: gewoon logisch nadenken!

Ga voor de juiste content

Zoals je nu weet is de factor tijd niet meer het belangrijkste, maar is de content die je post in combinatie met de tijd het belangrijkste. Je kunt nog zo’n goed tijdstip hebben gevonden, als je content niet aansluit bij de wensen en behoeften van je doelgroep dan zul je alsnog niemand bereiken. Een goed beeld hebben van jouw doelgroep is daarom van groot belang. In de regel geldt dat je gebruik moet maken van:

  • Een vraag of aanzet tot actie
  • Aantrekkelijke visuele content (foto of video)
  • Speel in op actualiteit en maak waar mogelijk gebruik van humor

Nu zijn bovenstaande punten misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar het hangt wel af van het succes van je post. Wanneer je een prikkelende post maakt die interactie uitlokt, zul je zien dat je meer respons krijgt. Facebook pikt dit op en daardoor zal je bereik alleen maar groter worden, en nog meer interactie genereren.

Check de statistieken

Facebook biedt een aantal tools aan waarmee je meer inzicht krijgt in je fans. Dit is handig omdat je op die manier een goed beeld krijgt welke content aanslaat bij jouw doelgroep. Je kunt deze data inzien als je naar je Facebook-pagina gaat.

Klik op ‘Statistieken’. Vervolgens ga je naar ‘Berichten’. Bovenaan de pagina zie je wanneer je fans online zijn. Hier kun je vervolgens op inspelen door rekening te houden met de tijd dat je post. Jouw fans zullen waarschijnlijk ook soortgelijke pagina’s als jouw pagina volgen, waardoor jouw concurrenten ook inzicht hebben in deze data. Probeer dus te vermijden dat je op hetzelfde tijdstip post als jouw concurrent.

Houd je concurrenten in de gaten

Je kunt onder het kopje ‘Topberichten van pagina’s die je in het oog houdt’ een aantal concurrenten in de gaten houden. Kies voor een aantal concurrenten en check regelmatig deze cijfers. Je kan dan zien hoe jouw berichten presteren ten opzichte de concurrentie.

Soort content

Bij het kopje ‘Berichttypen’ kun je zien welke content het beste scoort onder je volgers.

Zoals je kunt zien heeft deze pagina meer succes met video. Hier kun je op inspelen als je nieuwe Facebook posts gaat maken.

Samengevat

Er bestaat geen beste tijd om iets te posten op Facebook. Door je doelgroep goed in kaart te brengen en met de juiste content te komen kun je de meeste impact maken met jouw post. Combineer dit met de tijd waarop jouw fans het meeste actief zijn en je zult scoren met jouw Facebook post!

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.8 / 5. Stemtelling: 131

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Artikel inhoud

Loop jij tegen deze problemen aan?

Bureau geeft weinig inzicht

Het bureau dat jullie ads beheert laat weinig tot niet zien wat er nu precies maandelijks gebeurt.

Geen echt meetbare resultaten

Meer dan clicks en pagina bezoeken worden niet gemeten. Maar hoeveel omzet haal je nu uit de campagnes?

Verschillende contactpersonen

Je hebt vaak wisselende contactpersonen waarbij deze vaak net afgestudeerd zijn.

Geen pro-actieve houding

Het bureau vraagt weinig tot geen input vanuit jullie organisatie en komt niet met adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

SEO vs SEA: Wat is beter?

SEO en SEA zijn twee essentiële strategieën voor online zichtbaarheid. Ontdek in dit artikel de voor- en nadelen van beide methoden en welke het beste aansluit bij jouw bedrijfsdoelen. Lees hoe SEO zorgt voor duurzame groei en SEA voor snelle resultaten, en waarom een combinatie van beide vaak de beste aanpak is.

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.