blog-header-images-hobl-1024x576

Gamechanger in Google Grants: Perfomance max

Willem van Bolderen

Willem van Bolderen

Eigenaar en advertising specialist

In de wereld van online marketing staat technologie nooit stil, en non-profitorganisaties krijgen nu de kans om te profiteren van een krachtige nieuwe tool: Performance Max (PMax). Google heeft PMax-campagnes geïntegreerd in het Google Ad Grants programma, wat betekent dat non-profits nu van meer campagnes gerbruik kunnen maken dan search. Dit blijkt uit een artikel van Google van 4 september j.l.

Maar wat maakt PMax zo bijzonder voor non-profits? In dit artikel bespreken we de voordelen van deze campagnevorm en hoe je deze kunt inzetten om je Google Grants-budget optimaal te benutten.

Wat is Performance Max?

PMax-campagnes maken gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning om automatisch advertenties weer te geven op verschillende Google-platformen, zoals Search, Shopping, YouTube en Gmail. Waar je normaal met een Google Ad Grants campagne enkel kan adverteren voor het zoeknetwerk van Google (dus met tekstadvertenties), creëert PMax advertenties zonder dat je hier specifieke zoekwoorden voor hoeft in te stellen. Je stelt hierbij één campagne in waarbij je voorheen voor elk platform een aparte campagne diende te maken.

De voordelen van PMax voor Non-profits

  1. Maximale zichtbaarheid
    PMax zorgt ervoor dat je advertenties op het juiste moment, via het juiste kanaal, aan de juiste persoon worden getoond. Voor non-profits betekent dit dat je meer zichtbaarheid krijgt zonder te hoeven vechten om dure zoekwoorden.
  2. AI-Gestuurde optimalisatie
    De kracht van PMax ligt in de voortdurende optimalisatie. De campagnes leren continu van gebruikersinteracties en passen zich automatisch aan om de beste resultaten te behalen. Dit is ideaal voor non-profits die niet dagelijks campagnes kunnen monitoren.
  3. Toegang tot meerdere kanalen
    En tot slot nummer 3: het grootste voordeel. Waar voorheen enkel kon adverteren in het zoeknetwerk van Google Ads, combineert PMax alles in één slimme campagne waarbij je over veel meer kanalen zichtbaar bent. Hierdoor heb je met één campagne toegang tot Google Search, YouTube, Shopping Gmail en meer, wat je tijd bespaart en je bereik vergroot.

Waarom Pmax een gamechanger is voor Google Ad Grants

De grootste beperking van Grants is dat je alleen kon adverteren in het zoeknetwerk. Hiermee beperk je het bereik natuurlijk aanzienlijk. Ook concurreer je enkel met andere Google Grants accounts. Je hebt dus pas kans op zichtbaarheid wanneer er geen betaald account op jouw gekozen keyword adverteert. Daarom is het vrijwel onmogelijk om op hoog commerciële en concurrerende termen zichtbaarheid te pakken.

Daarnaast is een bekend probleem bij Google Grants dat het vaak lastig is om het volledige maandbudget van $10.000 op te maken vanwege de strikte regels en beperkte targetingopties. PMax automatiseert de targeting en optimalisatie, waardoor de kans veel groter wordt dat non-profits hun volledige budget effectief benutten. Dit kan leiden tot een enorme boost in het aantal klikken en dus in het aantal mensen dat bereikt wordt op alle netwerken.

Wanneer is Performance Max beschikbaar voor Grants?

In het artikel dat Google publiceerde op 4 september 2024 stelt dat Pmax de komende maanden wordt uitgerold. Op het moment van schrijven heeft geen van onze klanten nog de optie om gebruik te maken van Pmax. Houd het dus goed in de gaten! Je kunt de Pmax optie vinden wanneer je een nieuwe campagne aanmaakt. Op dit moment kun je nog enkel kiezen voor het zoeknetwerk, maar wanneer Pmax beschikbaar is kun je daar voor kiezen.

Met de introductie van Performance Max binnen Google Grants krijgen non-profits een krachtige nieuwe tool in handen. Wij raden aan direct gebruik te maken van Pmax wanneer het beschikbaar is in jouw Grants account. Als je een van de eerste bent dan is het natuurlijk makkelijk om zichtbaarheid te pakken aangezien er geen concurrentie is. Zo kun je alle ruimte die niet wordt benut door betaalde accounts zoveel mogelijk afvangen.

Benieuwd hoe je PMax in Grants optimaal kunt inzetten voor jouw non-profitorganisatie? Neem contact op met ons voor meer informatie en ondersteuning.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 5 / 5. Stemtelling: 1

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Artikel inhoud

Loop jij tegen deze problemen aan?

Bureau geeft weinig inzicht

Het bureau dat jullie ads beheert laat weinig tot niet zien wat er nu precies maandelijks gebeurt.

Geen echt meetbare resultaten

Meer dan clicks en pagina bezoeken worden niet gemeten. Maar hoeveel omzet haal je nu uit de campagnes?

Verschillende contactpersonen

Je hebt vaak wisselende contactpersonen waarbij deze vaak net afgestudeerd zijn.

Geen pro-actieve houding

Het bureau vraagt weinig tot geen input vanuit jullie organisatie en komt niet met adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.