online-betaling-hobl

Google Ads automatische biedingen op basis van het weer

Willem van Bolderen

Willem van Bolderen

Eigenaar en advertising specialist

Update 2024: dit script werkt helaas niet meer sinds de vernieuwde Google Ads. Het script komt uit de tijd dat smart bidding nog niet algemeen bekend was. Met de hedendaagse slimme algoritmes is het niet meer nodig om deze manier van bieden te gebruiken.

Er zijn producten of diensten waar extra vraag naar is bij bepaalde weersomstandigheden. Denk hierbij aan het eten van een ijsje of het kopen van een opblaasbaar zwembad bij warm weer, of aan het kopen van schaatsen, winterjassen en winterbanden bij koud weer. Op dit soort momenten wil je extra goed zichtbaar zijn bij potentiële klanten wanneer zij opzoek zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt.

Het verhogen van je biedingen in Google Ads tijdens perioden van warmte, kou en/of regen (wanneer er extra vraag is naar jouw product of dienst), is dan een goede strategie.

Dit wil je natuurlijk niet handmatig doen, omdat dit relatief veel tijd kost. Met een automatisch script kun je hier op inspelen door het script de biedingen te laten aanpassen. Als je winterbanden verkoopt kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je bieding met 30% te laten stijgen  wanneer de temperatuur een bepaalde periode onder het vriespunt komt.

Er zijn een aantal stappen die je moet doorlopen om in Google Ads te kunnen bieden op basis van het weer. Hieronder worden deze stappen toegelicht:

1. Spreadsheet downloaden

Allereerst dien je deze spreadsheet te downloaden. Deze spreadsheet sla je vervolgens op in je eigen Google Drive. Ga naar ‘Bestand’ en vervolgens ‘Een kopie maken’ en dan op ‘OK’. Nu staat dit bestand netjes op je eigen Google Drive en kun je zelf aanpassingen maken in het bestand.

2. Geo target mapping

Nu je de spreadsheet op je eigen Google Drive hebt staan ga je allereerst naar het tabblad ‘Geo target mapping’. Elke plaats heeft in Google Ads een eigen Geo target code. De code van het gebied waar jij je campagne op target, dient terug te komen in deze tab van de spreadsheet, anders werkt het script helaas niet. Om de Geo target code van jouw getargete regio te vinden, ga je naar de volgende pagina. Vervolgens download je links boven de ‘latest.scv’ file. Wanneer je het bestand opent zie je een enorm bestand met veel data. Gebruik de zoekfunctie in Excel door control+f te gebruiken (of voor Mac cmd+f). Tik vervolgens jouw locatie in. Dit ziet er ongeveer als volgt uit:

In het voorbeeld van hierboven ben ik uitgegaan van Arnhem. Vul de door jou gekozen locatiegegevens in bij ‘Weather Location’ en ‘Geo target code’ in de spreadsheet. Maak je gebruik van meerdere locaties, vul deze dan allemaal in.

3. Weather condition

Nu je de luiste locatie(s) hebt ingesteld, is het tijd om te bepalen bij welke weereigenschappen de biedingen verhoogd of verlaagd dienen te worden. Ga daarvoor naar het tabje ‘Weather condition’. Je ziet dan de onderstaande situatie:

Zoals je kunt zien kun je kiezen voor een verandering van je bod op basis van het aantal millimeters regen, de windsnelheid of de temperatuur. Wanneer je bijvoorbeeld alleen op regenachtige dagen meer (of minder) wil bieden, dan kun je de andere velden leeglaten. In de situatie hierboven is uitgegaan van 2 condities (Sunny en Rainy), maar je kunt dit verhogen naar een door jouw gewenst aantal. Geef de condities wel een logische naam, zodat je ze zelf kunt blijven herkennen. Het script maakt gebruik van Fahrenheit. Om die reden moet je de graden Celsius omzetten naar Fahrenheit. Ook de wind moet je omrekenen van kilometers per uur naar miles per hour.

4. Campaigns

Nu de locatie is bepaald en de weercondities zijn vastgelegd, is het tijd om te bepalen voor welke campagnes de bod-aanpassingen gaan gelden. Ga daarvoor naar het tabblad ‘Campaigns’.

Vul hier de Google Ads campagnes in waarop je wil dat het script de biedingen aanpast. In dit geval zijn we uitgegaan van een testcampagne. Bij zonnig weer wordt het bod met een factor 1,3 verhoogd (+30%) en bij regenachtig weer verlaagd met een factor 0,8 (-20%).

Zo, nu heb je alles klaar staan om te implementeren in Google Ads. Daar zijn echter nog wel een aantal dingen voor nodig.

Het script toepassen in Google Ads

Het script moet natuurlijk ergens de weerdata ophalen. Daarvoor maken we gebruik van de gratis dienst Openweathermap. Daar maak je een account aan en vervolgens kun je een API-code opvragen. Deze heb je later in het proces nodig.

Google ads script toevoegen

Login op Google Ads en klik rechtsboven op ‘Tools’.

Klik vervolgens op ‘Scripts’, en dan op het blauwe plus icoon. Kopieer vervolgens het volgende script. Onderaan de pagina bij het kopje ‘Source code’ vind je het script. Plak het script in het invulveld in de Google Ads omgeving. Zoek in het geplakte script naar ‘INSERT_OPEN_WEATHER_MAP_API_KEY_HERE’. Vervang deze tekst met de API-code die je bij Openweathermap hebt gekregen.

Zoek in het script nu naar ‘INSERT_SPREADSHEET_URL_HERE’. Vervang ook deze tekst, maar ditmaal met de URL van je eigen gemaakte spreadsheet. Nu sla je het script op waarna je hem moet autoriseren. Klik op ‘allow’. That’s it! Je biedingen worden nu aangepast op basis van de door jou gekozen weersomstandigheden.

Er zijn legio aan mogelijkheden waarbij automatische bod-aanpassingen handig kunnen zijn. Iedereen kan zich nog wel de zomer van 2018 herinneren waarin er een run ontstond op ventilatoren omdat het zo warm was. Deze waren niet aan te slepen. Op zulke momenten wil je met jouw webshop boven je concurrentie eindigen in de zoekresultaten, en kan het lonen om meer te bieden dan gebruikelijk. Maar dit werkt ook zeker andersom; heb je bijvoorbeeld een ijssalon, dan wil je op regenachtige dagen wellicht minder bieden dan normaal.

HOBL online marketing helpt je graag verder met het denken over de mogelijkheden van bod-aanpassingen op basis van de weersomstandigheden. Word je liever op andere vlakken geholpen? Bekijk dan onze diensten.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Artikel inhoud

Loop jij tegen deze problemen aan?

Bureau geeft weinig inzicht

Het bureau dat jullie ads beheert laat weinig tot niet zien wat er nu precies maandelijks gebeurt.

Geen echt meetbare resultaten

Meer dan clicks en pagina bezoeken worden niet gemeten. Maar hoeveel omzet haal je nu uit de campagnes?

Verschillende contactpersonen

Je hebt vaak wisselende contactpersonen waarbij deze vaak net afgestudeerd zijn.

Geen pro-actieve houding

Het bureau vraagt weinig tot geen input vanuit jullie organisatie en komt niet met adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.