hobl-5

SEO Checklist – 13 tips voor betere vindbaarheid

Willem van Bolderen

Willem van Bolderen

Eigenaar en advertising specialist

Wanneer je bestaande content gaat optimaliseren of nieuwe pagina’s gaat maken, dien je rekening te houden met een aantal zaken. Wanneer je alle hokjes kunt aankruisen in deze lijst, zul je SEO-vriendelijke pagina’s creëren die zorgen voor een goede vindbaarheid in Google en andere zoekmachines. SEO verandert natuurlijk voortdurend, maar de basis blijft in principe het zelfde. Gelukkig kun je zelf een heel eind komen.

1. Kies een focus zoekwoord

Het kiezen van een zoekwoord is een belangrijk proces in SEO. Het zoekwoord moet relevant zijn voor de inhoud van de pagina en moet overeenkomen met de zoekopdracht van gebruikers. Dit kan worden bepaald door middel van zoekwoordonderzoek, waarbij wordt gekeken naar zoekvolumes, concurrentie en relevantie.

2. Zoekwoord in de titel van de pagina (H1)

Een zoekwoord in de titel van de pagina (H1) is belangrijk omdat het zoekmachines helpt om de inhoud van de pagina te begrijpen en te categoriseren. Het helpt ook om de relevantie van de pagina voor zoekopdrachten te vergroten en kan leiden tot hogere rangschikkingen in zoekresultaten. Het is echter belangrijk om te onthouden dat het zoekwoord op een natuurlijke manier moet worden opgenomen en dat het niet moet worden overmatig gebruikt, omdat dit als spammy kan worden beschouwd en kan leiden tot een lagere rangschikking.

3. Meta description ingesteld voor snippet

De meta description is als het ware een korte samenvatting van de pagina van een of twee (korte) zinnen. Zorg ervoor dat dit een activerende tekst is. Het is het kleine stukje tekst dat je vindt in de Google zoekresultaten onder elk resultaat. Het is vaak het eerste touchpoint dat een klant heeft met het bedrijf, en een goede indruk maak je maar een keer. Laat het zoekwoord ook hierin terugkomen.

Je kunt dit instellen per pagina. Wanneer je bent ingelogd in WordPress en je bewerkt een pagina, scroll dan naar onderen. Daar vind je een tabje ‘Yoast SEO’. Daar klik op je ‘aanpassen’ en kun je zelf de meta description invullen. Zorg ervoor dat de indicatiebalk groen blijft, anders valt er een stuk tekst weg. De tekst mag maximaal 150 tekens lang zijn.

4. Zoekwoord in de koppen

Het is van belang dat het zoekwoord niet alleen in de titel (H1) terugkomt, maar zeker ook in de andere koppen. Zorg ervoor dat dit wel een logische kop is, en niet steeds dezelfde. Ook dienen deze koppen te zijn voorzien van een H2, H3 of H4 etc. tag zodat Google kan zien dat dit koppen zijn. Daarbij is H1 het belangrijkst voor Google, gevolgd door H2, H3 etc.

5. Zoekwoord in de tekst

Laat de zoekwoorden meermaals in de tekst terugkomen. Zorg er daarbij wel voor dat het niet overdreven wordt en dat het een goed te lezen tekst is. Maak hier zeker ook gebruik van synoniemen. Soms heb je een zoekwoord gekozen maar wordt er ook veel gezocht op een soortgelijke term. Google’s algoritme herkent deze synoniemen in de tekst, dus zorg dat je hieraan denkt.

6. Zoekwoord in de eerste 100 woorden

Het is belangrijk dat het zoekwoord terugkomt in het begin van de tekst. Het liefst in de eerste 100 woorden. Dit is een van de indicatoren van Google om te bepalen waar de pagina over gaat.

7. Maak gebruik van rijke content

Het is belangrijk dat een pagina niet alleen uit tekst bestaat. Het gebruik van afbeeldingen en video’s wordt gewaardeerd door niet alleen de lezer, maar ook door Google. Zorg er daarbij voor dat je afbeeldingen een logische titel hebben die slaat op wat er op de afbeelding staat. Door gebruik te maken van afbeeldingen, video’s en downloads blijft een gebruiker langer op de website hangen. Ook dit ziet Google als een succesfactor van je website.

8. Optimaliseer afbeeldingen

Het is belangrijk dat je website snel geladen wordt. Door te zorgen dat de website niet te groot is in MB’s, zorg je dat deze sneller geladen wordt. Wanneer je een afbeelding toevoegt hoeft deze geen 2000px breed te zijn. Kies dus voor een logisch formaat afbeelding en snij deze waar nodig bij. Met deze tool (https://tinyjpg.com/) kun je afbeeldingen optimaliseren en de bestandsgrootte verkleinen zonder kwaliteitsverlies. Wanneer je gebruik maakt van WordPress raden wij je aan om de plugin ‘EWWW Image Optimizer’ te installeren. Deze plugin automatiseert de afbeelding optimalisatie voor je, zodat je dit niet handmatig hoeft te doen.

9. Maak gebruik van interne links

Een lezer blijft niet alleen langer op de website als hij wordt doorgelinkt naar relevante content, het is ook een van de indicatoren van Google om te bepalen of een pagina de lezer iets te bieden heeft. Maak daarom gebruik van linkjes in de tekst naar andere pagina’s op je website.

10. Stel redirects in wanneer nodig

Wanneer je een pagina verwijdert of de URL aanpast, zorg er dan voor dat de oude URL geredirect (opnieuw gelinkt) wordt met een andere pagina die relevant is. Zo voorkom je dat een lezer op een dode link pagina terechtkomt. Ook Google ziet het als je veel dode links op je website hebt en dit heeft negatieve gevolgen voor de ranking.

11. Probeer externe links te verkrijgen

Elke website heeft zijn eigen autoriteit binnen Google. Een van de factoren die deze autoriteit bepalen zijn links van andere websites. Zo zijn binnenkomende links van andere websites naar jouw website van belang om de autoriteit van je website te bepalen.

12. Snelle en gebruiksvriendelijke website

Een snelle en gebruiksvriendelijke website is belangrijk voor SEO omdat het de gebruikerservaring verbetert, wat een belangrijke ranking factor is voor zoekmachines zoals Google. Als een website traag is en moeilijk te navigeren, kan dit leiden tot een hoge bounce rate, waarbij gebruikers de website snel verlaten. Dit kan een teken zijn voor zoekmachines dat de website niet relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker, wat kan leiden tot een lagere ranking. Let op: Google gebruikt de mobiele versie om de website te indexeren. Zorg dus voor een gebruiksvriendelijke en snelle mobiele website.

13. Monitor prestaties

Je wil natuurlijk in de gaten houden wat jouw harde werk heeft opgeleverd. Dit doe je door gebruik te maken van Google Analytics. Daarnaast raden wij je aan om Google Search Console te gebruiken. In deze tool kun je zien op welke zoektermen de website naar voren is gekomen in Google.

Wanneer je bij elk punt uit onze checklist een vinkje kunt zetten dan is jouw content geoptimaliseerd voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines. Kom je er toch niet helemaal uit of blijft resultaat uit? Neem dan contact met ons op. We kunnen dan samen kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4.9 / 5. Stemtelling: 102

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Artikel inhoud

Loop jij tegen deze problemen aan?

Bureau geeft weinig inzicht

Het bureau dat jullie ads beheert laat weinig tot niet zien wat er nu precies maandelijks gebeurt.

Geen echt meetbare resultaten

Meer dan clicks en pagina bezoeken worden niet gemeten. Maar hoeveel omzet haal je nu uit de campagnes?

Verschillende contactpersonen

Je hebt vaak wisselende contactpersonen waarbij deze vaak net afgestudeerd zijn.

Geen pro-actieve houding

Het bureau vraagt weinig tot geen input vanuit jullie organisatie en komt niet met adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Vraag een gratis quickscan aan.

Vraag nu helemaal gratis een quickscan aan. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website of ben je benieuwd of of jouw Google Ads campagne beter kan presteren? Laat je gegevens achter en ontvang geheel vrijblijvend een PDF met de resultaten van onze analyse.