De uitdaging
De uitdaging voor ons was het verkrijgen van nieuwe sollicitanten op een innovatieve en laagdrempelige manier. Wij moesten bepalen hoe de doelgroep het beste bereikt kon worden en hoe zij overtuigd konden worden om te solliciteren. Het was essentieel om een strategie te ontwikkelen die zowel effectief als kostenefficiënt was, zodat Hommerson voldoende sollicitanten kon aantrekken om aan de groeiende vraag naar hun schoonmaakdiensten te voldoen.
De oplossing
De uitdaging voor ons was het verkrijgen van nieuwe sollicitanten op een innovatieve en laagdrempelige manier. Wij moesten bepalen hoe de doelgroep het beste bereikt kon worden en hoe zij overtuigd konden worden om te solliciteren. Het was essentieel om een strategie te ontwikkelen die zowel effectief als kostenefficiënt was, zodat Hommerson voldoende sollicitanten kon aantrekken om aan de groeiende vraag naar hun schoonmaakdiensten te voldoen.
Na een grondige analyse bleek onze aanname juist: de doelgroep waarop Hommerson zich richt, is veel minder actief op LinkedIn, het platform waar werkgevers doorgaans naar werknemers zoeken. Bovendien hebben schoonmaakprofessionals over het algemeen weinig interesse in het doorlopen van een officiële sollicitatieprocedure die een up-to-date CV vereist.
Wij ontdekten dat Facebook een veelgebruikt medium is onder deze doelgroep en dat lead forms hier perfect bij aansluiten. Ze zijn laagdrempelig en eenvoudig in te vullen.
De doelgroep zag een advertentie op Facebook en kon hier heel eenvoudig op reageren door te klikken. Alle velden waren vooraf ingevuld door Meta, waardoor de gebruiker alleen nog maar op verzenden hoefde te klikken. Dankzij een slimme koppeling werden deze leads automatisch doorgestuurd naar de inbox van Hommerson.
Hommerson volgde vervolgens de leads op door zelf contact op te nemen met de geïnteresseerden. Hierdoor werd het sollicitatieproces omgedraaid: Hommerson nam het initiatief om de potentiële werknemers te overtuigen van de functie.
Onze aanpak
Door het sollicitatieproces als het ware om te draaien en de drempel om te reageren zo laag mogelijk te houden hebben we een succesvolle campagne neer weten te zetten. Mensen die soms moeite hebben met de taal en mensen die digitaal minder vaardig zijn hebben op deze manier hun weg naar Hommerson Schoonmaakbedrijf weten te vinden.
- Analyse van de doelgroep en de bijbehorende kanalen
- Opzetten van leadgeneratie campagne op Meta
- Zapier koppeling zodat leads per mail werden verzonden
Resultaat
Uiteindelijk hebben we in één maand tijd ruim 100 leads binnen te halen. Daarbij heeft een lead minder dan 3 euro gekost. We kunnen dan ook spreken van een succesvolle campagne waarbij we in een korte tijd een mooi succes hebben behaald.