Opdracht
Aan HOBL de taak om door middel van Google Ads Search, Google Ads Display en YouTube nieuwe doelgroepen te bereiken en om de huidige doelgroep naar de website te trekken om tickets te kopen voor Herfstdrift Festival.
Uitwerking
Drift om te dansen is in Nijmegen en omstreken een algemeen bekend festival. De meeste (grote) techno festivals vinden echter in de Randstad plaats, waar het concept van Drift een stuk minder bekend is. Daarom zijn we uitgegaan van twee doelgroepen: de mensen die Drift al kennen, en mensen uit de Randstad die Drift nog niet kennen.
Bij de doelgroep die al bekend is met het concept van Drift lag de focus met name op het verkopen van tickets. Bij de doelgroep uit de Randstad was het branden van Drift als concept het doel, met als achterliggend idee: ‘Er is ook leven buiten de ring’.
Branding campagne
Op basis van een custom intent audience werd de campagne opgezet. We hebben een lijst opgesteld met websites van concurrerende festivals en met relevante zoekopdrachten. Google stelde op basis van deze criteria een doelgroepenlijst op. Iemand die bijvoorbeeld de website van DGTL heeft bezocht, behoort zeker tot de doelgroep van Drift.
Om deze doelgroep het echte ‘Drift gevoel’ mee te geven zijn we begonnen met een YouTube campagne. Daarin hebben we verschillende beelden laten zien die het concept van Drift goed weergeven. Hierbij hebben we gekozen voor langere video’s en voor pre-roll advertenties. Deze pre-roll advertenties zijn maximaal zes seconden lang en daardoor niet over te slaan door de gebruiker. Naast de YouTube campagne hebben we gebruik gemaakt van een Display campagne waarbij de doelgroep op websites die zij bezochten banners te zien kregen van Drift.
Conversie campagne
Door de social media campagne die Drift voor eigen handen nam was het grootste gedeelte van de doelgroep op de hoogte van het aanstaande Herfstdrift festival. De mensen die interesse hebben wil je dan ook naar de juiste plek leiden. Dit hebben we gedaan door middel van een Google Ads Search campagne. Omdat de website organisch niet bovenaan in Google stond wanneer er op tickets voor Herfstdrift werd gezocht, droeg de campagne enorm bij aan het succes van de verkoop van tickets.
Omdat een aankoop niet altijd direct na het eerste websitebezoek plaatsvindt, benaderde we de mensen die de ticketpagina hadden bezocht, maar geen tickets hadden gekocht, nogmaals met display advertenties en met YouTube advertenties.
Al met al heeft de campagne het volgende opgeleverd.