Zien wie je website bezoekt in Google Analytics

Iedereen zou wel willen weten wie nu precies zijn of haar website bezocht heeft. In Google Analytics kun je natuurlijk zien hoeveel mensen je website bezoeken. Ook kun je, mits je het goed ingericht hebt, zien waar de gebruiker vandaan komt, wat hij doet op je website en waar hij weer uitstapt. Maar wie de bezoeker is, dat kun je niet zien. Of toch wel?

Zien welke bedrijven je website bezoeken

Om maar meteen antwoord te geven op de vraag wie jouw website bezoekt: dit kun je tot op zekere hoogte inzien. Er is geen functie in Google Analytics waarmee je exact kunt zien wie je website bezoekt. Wel kun je voor een groot gedeelte zien welke bedrijven er jouw website hebben bezocht. Vooral in de B2B-branche is het dus handig als je kunt zien welke bedrijven je website bezocht hebben.

Je hebt hiervoor een aantal derde partijen die dit voor je kunnen regelen. Zij hebben vaak een tool ontwikkeld waarmee je inzicht in je bezoekers kunt krijgen. Als je een website hebt met weinig bezoekers dan zijn de kosten hiervan relatief hoog en is het de investering niet altijd waard. Je kunt ook zelf in Analytics zien welke bedrijven jouw website hebben bezocht. Hoe? Dat leggen we hieronder uit.

Zien welke bedrijven jouw website bezocht hebben in Google Analytics

Allereerst dien je natuurlijk Google Analytics te installeren op je website. In Google Analytics kun je zien middels welke ‘internet service provider’ de gebruiker op jouw website terecht gekomen is. Een internet service provider (ISP) wordt in de volksmond ook wel een provider genoemd. Denk daarbij aan Ziggo, KPN of XS4ALL. Nu kun je hier natuurlijk nog geen bedrijf aan koppelen. Het zijn met name consumenten die gebruik maken van eerder genoemde ISP’s.

Bedrijven, en dan met name de wat grotere, hebben vaak een eigen ISP. Deze eigen ISP’s hebben vaak een herkenbare naam, die erg lijkt, of hetzelfde is als de naam van het bedrijf. Om deze ISP’s in te zien volg je de volgende stappen:

  1. Log in op Google Analytics
  2. Klik in het linkermenu op Doelgroep
  3. Klik daaronder op Technologie
  4. Klik op Netwerk

Nu zie je alle serviceproviders van jouw website bezoekers.

In het overzicht dat je voor je hebt zie je waarschijnlijk veel consumenten ISP’s. Dit vertroebelt de data en geeft een onoverzichtelijk beeld van alle bedrijven die je website bezocht hebben. Maar hier is gelukkig een oplossing voor!

Nu je alle serviceproviders voor je hebt klik je op ‘geavanceerd’ zoals op onderstaande afbeelding.

Klik vervolgens op ‘opnemen’ en verander dit in ‘uitsluiten’.

Verander ‘bevat’ in ‘Overeenkomsten met RegEx’. Plak in het invulveld de volgende ISP’s (meest bekende consumenten ISP’s en crawlers).

ziggo|upc|xs|telfort|casema|tele|breedband|network|adsl|zeelandnet|telenet|isp|versatel|t-mobile|euronet|wdsl|cpe|dsl|alice|kpn|caiw|routit|ict|introweb|multikabel|netwerk|network|pool|planet|dsl|internet|trined|breedband|vodafone|motion|postbus|isp|signet|bbned|belgacom|caiw|cambrium|dataweb|introweb|routit|solcon|claranet|scarlet|wanadoo|comcast|multikabel|ethernet|automatisering|deutsche|provider|communications|breitband|hogeschool|voip|belasting|voip|internl|connections|hogesch|universi

Deze lijst kun je natuurlijk aanvullen met ISP’s die je tegenkomt in de data om zo nog meer consumenten weg te filteren. Wat overblijft zijn voornamelijk bedrijven (vaak met bijbehorende naam). Op basis van deze gegevens kun je beginnen met een strategie te bedenken hoe je om gaat met deze bezoekers en hoe je hier op in kunt spelen.

Wil je een standaard rapport kunnen inzien waarmee je niet telkens een nieuw filter hoeft te maken? Maak dan een aangepast rapport in Google Analytics.

Aangepast rapport in Google Analytics maken

Klik bovenaan je scherm naast ‘Alle gebruikers’ op ‘+Segment toevoegen’. Vervolgens klik je op ‘+New segment’.

Volg dan de volgende stappen uit:

  1. Klik op ‘Voorwaarden’
  2. Verander ‘Opnemen’ in ‘Uitsluiten’
  3. Verander ‘Aantal sessies’ in ‘Serviceprovider’
  4. Verander ‘Bevat’ in ‘Komt overeen met RegEx’
  5. Plak de lijst met ISP’s in het invulveld daarnaast
  6. Geef een logische segment naam zodat je deze in de toekomst kunt herkennen
  7. Klik op ‘Opslaan’

Nu is heb je een filter gemaakt die je altijd kunt raadplegen om te bekijken welke bedrijven jouw website bezocht hebben. Om dit filter te tonen doe je het volgende.

  1. Klik op ‘Alle gebruikers’ naast het blauwe cirkeltje.
  2. Vink ‘Alle gebruikers’ uit
  3. Vink de naam van jouw filter aan’
  4. Klik op toepassen.

Heb je nog vragen? Neem dan eventjes contact met ons op en wij helpen je graag verder. Ook helpen wij je graag met het navolgen van leads op basis van websitebezoeken.

 

Hulp bij het interpreteren van data in Google Analytics?

Samen bespreken we de mogelijkheden en wat we voor elkaar kunnen betekenen.