5 onmisbare gratis Google Chrome extensies

Grote kans dat je deze blog leest vanaf de Chrome browser van Google. Zo is Chrome op dit moment veruit de meest gebruikte internetbrowser. Als online marketeer wil je zo efficiënt mogelijk werken. Het gebruik maken van Chrome extensies kan je hierbij helpen. Een Chrome extensie kun je vergelijken met een plugin dat extra functionaliteiten aan je browser toevoegt. Er zijn enorm veel extensies die jou kunnen helpen efficiënter te werken. Je vind deze extensies in de Chrome Web Store.

Maar welke Chrome extensies zijn nu essentieel voor jou als online marketeer? Hieronder vind je de 5 beste extensies voor Chrome.

 

1. Google Tag Assistent

Met de Google Tag Assistent kun je zien welke tags er op een website geïnstalleerd zijn. Zo zie je of er een Google Tag Manager aanwezig is en of er bijvoorbeeld Google Analytics geïmplementeerd is. Je kunt niet alleen zien wat er draait, maar ook of de werking daarvan goed is. Zo is er op onderstaand voorbeeld een error te zien in Google Tag Manager. De Tag Assistent is dus ook een troubleshooter. Een onmisbare tool!

google tag assistant

 

2. WhatFont

Met WhatFont kun je zien welk lettertype er gebruikt wordt op een website. Het werkt simpel: je hovert over een stuk tekst en ziet direct welke font er gebruikt wordt. Wanneer je klikt, zie je meer informatie als font family, style, weight en size. Ook krijg je de kleurcodes te zien. Deze tool is met name handig voor designers en developers of als je gewoon wil weten welke font een website gebruikt. Met deze extensie hoef je niet in de code opzoek te gaan naar het lettertype. Op deze manier kun je ook per titel, alinea etc. zien welk font en style er gebruikt wordt.

 

3. MozBar

Met de MozBar extensie krijg je een aantal van de belangrijkste SEO-indicatoren van een website te zien. Het mooie aan deze tool is dat de basis functionaliteiten gewoon gratis zijn. In één oogopslag wordt duidelijk wat de domain authority en page authority is. Een van de grootste indicatoren voor de posities in de zoekresultaten van Google. Je krijgt ook inzicht in andere factoren zoals de URL, page title, meta descriptions en snelheid van de (WordPress) website.

De MozBar geeft niet alleen data weer als je een website bezoekt, maar doet dit al direct in de zoekresultaten van Google. Een handige tools dus die je zeker niet mag overslaan!

mozbar

 

4. Wappalyzer

Met de Wappalyzer extensie krijg je alle technieken te zien waar een website gebruik van maakt. Denk daarbij aan het CMS, of er een webshop op draait (en welke), database, Tag Manager en ga zo maar door. Het geef je inzicht in hoe een website is opgebouwd en welke technieken er gebruikt zijn. Je kunt net wat dieper in de techniek van een website kijken dan je op het eerste oog ziet.

wappalyzer

 

5. Google Analytics URL Builder

Om de effectiviteit van je online campagnes te meten maak je waarschijnlijk al gebruik van UTM codes. Met UTM codes kun je in Google Analytics zien wat je inspanningen per kanaal of actie hebben opgeleverd. Vaak wordt hier de UTM builder van Google voor gebruikt. Hiervoor moet je wel telkens naar de juiste URL gaan.

Met de extensie ‘Google Analytics URL builder‘ hoeft dit niet meer. Wanneer je de link die je wilt gebruiken bezoekt, en op het icoontje van deze extensie klikt staat hij direct ingevuld. Je vult de rest van de gegevens aan en onderaan vind je de uiteindelijke URL inclusief UTM code. Deze kun je als je dat wil zelfs direct inkorten.

 

Natuurlijk zijn er nog veel meer handige extensies. Kijk vooral eens in de Chrome Web Store onder de categorie ‘Ontwikkelaarstools’. Let daarbij altijd op en controleer het aantal downloads een recensies.

 

Opzoek naar een online marketing partner?

Samen bespreken we de mogelijkheden en wat we voor elkaar kunnen betekenen.